بزرگترین اشتباهات پلی استیشن ؛ با اینکه کنسول پلی استیشن در طی چندین سال صنعت کنسول ها را قبضه کرده است، کمپانی سونی در طی مدتی که به تولید و عرضه ی پلی استیشن مشغول بوده است اشتباهات زیادی را مرتکب شده است.

۱۰ اشتباه بزرگ از بزرگ ترین اشتباهات پلی استیشن

قبضه کردن صنعت گیمینگ و در صدر ماندن کار بسیار سختی است. با این وجود برند پلی استیشن در سه نسل به موفقیت های بزرگی دست یافته است و احتمالاً پلی استیشن ۵ نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. اما سونی این دستاوردها را با مشکلات زیادی به دست آورده است و در این مسیر اشتباهات زیادی را مرتکب شده است.

سونی از همان ابتدای تولید و عرضه ی کنسول های پلی استیشن دچار اشتباه شده است. بزرگترین اشتباه این کمپانی مربوط به عرضه ی کنسول PS3 بود. در مجموع تصمیمات غلط و اتفاقات ناگوار متعددی در تاریخچه ی پلی استیشن وجود دارند. حال با نزدیک شدن به عرضه ی PS5، قصد داریم بزرگترین اشتباهاتی که سونی در تاریخ پلی استیشن مرتکب شده است را رتبه بندی کنیم.

 

۱۰. مشکلات بزرگ PSP GO

اشتباهات پلی استیشن

اگر یادتان باشد PSP GO در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و بعد از دو سال نیز تولید آن متوقف شد و این اتفاق به یکی از بدترین زمان بندی های سونی تبدیل شد. در شرایطی که PSP دیگر خریداری نداشت، عرضه ی یک مدل جدید یک اشتباه به نمام معنا بود.

همچنین نبود درگاه UMD نیز شرایط را بدتر کرد. این یعنی افرادی که PSP GO را می‌خریدند دیگر نمی‌توانستند از مغازه بازی بخرند و یا از دوستان خود بازی قرض بگیرند. همچنین عرضه ی بسیاری از بازی ها برای این محصول کنسل شد و PSP GO رسماً به یک شکست تبدیل شد.

 

۹. صفحه مدیای Xross

کنسول پلی استیشن ۲ بابت دنبال نکردن Xbox و عدم برخورداری از ویژگی جدید اینترفیس مورد انتقاد قرار گرفت. متأسفانه سونی سعی کرد که این مسئله را با ارائه ی صفحه ی مدیای Xross در کنسول PS3 حل کند. این اینترفیس هرگز موفق نشد و در کنسول پلی استیشن ۴ نیز به طور کل منحل شد. مشکل این اینترفیس این بود که اصلاً جذابیت نداشت.

 

۸. ارائه ی آمار دروغ از فروش PS3

یکی از اشتباهات سونی این بود که آمار دروغ از میزان فروش کنسول PS3 را اعلام می‌کرد و پس از مدتی رسانه ها خلاف این موضوع را گزارش کردند. این اتفاق باعث شد که به اعتبار این برند خدشه وارد شود و کنسول PS3 بی کیفیت و ضعیف به نظر برسد.

در جولای ۲۰۰۸ مدیر عامل واحد پلی استیشن اعلام کرد که سونی تا پایان سال چیزی حدود ۱۵۰ میلیون نسخه از کنسول پلی استیشن ۳ را خواهد فروخت. ترندهای فروش رسیدن به این هدف را غیر ممکن تلقی می‌کردند اما سونی همچنان بر این ادعا پافشاری می‌کرد. در پایان دوره ی PS3 مشخص شد که این کنسول تنها ۸۷ میلیون نسخه فروش داشته است که تقریباً نصف هدفی است که سونی در نظر داشت.

 

۷. پلی استیشن هوم

پلی استیشن هوم قرار بود که جایی برای گیمرهای حرفه ای باشد. میتوان گفت که پلی استیشن هوم در آن زمان چیزی شبیه به فیسبوک بود که کاربران می‌توانستند در آنجا حضور داشته باشند و رویدادهای پلی استیشن را دنبال کنند.

اما سونی مقداری جَوگیر شد و قبل از آماده شدن PS Home، آن را معرفی کرد. از این رو کاربران به سونی گلایه کردند که در این دنیای مجازی نمی‌توانند کار خاصی را انجام دهند. PS Home هرگز از مرحله ی بتا عبور نکرد و همچنان به عنوان یک شکست از آن یاد می‌شود.

 

۶. شکست در پلی استیشن ویتا

با اینکه پلی استیشن ویتا از یک سری بازی های جذاب برخوردار بود، سونی نتوانست این محصول را به درستی در بازار عرضه کند. اشتباه سونی این بود که تصمیم گرفت که این محصول را بسازد چرا که اصلاً در بازار جایی نداشت.

از آنجایی که سری نینتندو DS بازار را قبضه کرده بود، پلی استیشن ویتا هیچ شانسی برای موفقیت نداشت. همچنین کمبود بازی مناسب نیز شرایط را برای ویتا بدتر کرد. این دلایل باعث شدند که کمتر کسی بخواهد این محصول را خریداری کند.

 

۵. پلی استیشن Move

بازی های Wii متعددی وجود دارند که به شدت باکیفیت هستند، اما آیا میتوانید یک بازی درست و حسابی برای پلی استیشن Move نام ببرید؟ اشتباه سونی این بود که برای تولید بازی های مناسب به اندازه ی کافی سرمایه گذاری نکرد.

البته شرایط برای مایکروسافت Kinect نیز آنقدرها خوب نبود ولی این پلی استیشن Move بود که شکست بزرگی را متحمل شد. سونی باید این کنترلر را شبیه به Kinect طراحی می‌کرد و از طرفی نبود بازی های درخور توجه نیز شرایط را بدتر کرد. گفتنی است که حتی گذر به PSVR هم نتوانست Move را نجات دهد.

 

اعلام دیر هک شبکه ی پلی استیشن

با اینکه رقبایی همچون مایکروسافت و نینتندو نیز با چنین اتفاقاتی مواجه شده اند، هک سال ۲۰۱۱ اتفاقی بود که هرگز فراموش نمی‌شود. از تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۱ بود که PSN برای کاربران از کار افتاد.

سونی از این جهت مقصر بود که این مسئله را خیلی دیر رسانه ای کرد (۲۶ آوریل). در این تاریخ بود که سونی اعلام کرد که اطلاعات ۷۷ میلیون کاربر پلی استیشن در دست هکرها افتاده است. این مسئله باعث شد که سونی به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد چرا که یک هفته دیرتر خبر هک شدن اطلاعات کاربران را اعلام کرده بود.

 

۳. خرچنگ غول پیکر

بازی Genji 2 در رویداد E3 2006 به شدت جنجالی شد. این بازی در سال ۲۰۰۶ و برای کنسول پلی استیشن ۳ عرضه شد اما در این بازی یک مورد عجیب وجود داشت. یک خرچنگ غول پیکر.

در آن زمان گفته میشد که با حمله به نقاط ضعیف این خرچنگ و تعویض اسلحه میتوانید آن را شکست دهید و این موارد اصلاً ایده های خلاقانه ای نبودند. این مورد باعث شد که حمله ی عظیمی علیه برند پلی استیشن به راه بیفتد و کنسول پلی استیشن ۳ که هنوز عرضه نشده بود، مورد انتقاد قرار بگیرد.

 

۲. طراحی کنترلر Sixaxis

کمپانی سونی در راستای ایجاد یک تغییر از ارائه ی کنترلر DualShock خودداری کرد و در عوض کنترلر Sixaxis را معرفی کرد. متأسفانه طراحی بومرنگ شکل این کنترلر به شدت مورد نقد قرار گرفت. اما بزرگترین ایراد این کنترلر، عدم برخورداری از موتور لرزشی بود.

اشتباه سونی این بود که اعلام کرد که دیگر از موتور لرزشی استفاده نمی‌کند و کنترلر Sixaxis نیز از آن بی بهره است. از آنجایی که گیمرها به شدت از بازخورد لرزشی کنترلرها لذت می‌بردند، حذف این ویژگی از کنترلر Sixaxis به شدت ناامید کننده بود. خوشبختانه این مسئله با کنترلر DualShock 3 جبران شد، اما خاطره ی کاربران از Sixaxis هرگز از بین نمی رود.

 

۱. عرضه ی افتضاح PS3

فعالان صنعت گیمینگ تجربه ی نسل هفتم کنسول های HD را با کنسول Xbox 360 امتحان کرده بودند. عرضه ی دیرهنگام PS3 باعث شد که این کنسول در زمینه ی فروش از Xbox 360 عقب بیفتد. همچنین سونی برای برندینگ این کنسول نیز عملکرد چندان خوبی نداشت.

اما بزرگترین اشتباه سونی این بود که این کنسول را با قیمت ۵۹۹ دلار عرضه کرد که به شدت گران بود. همچنین در آن زمان بازی های اختصاصی جالبی برای PS3 موجود نبود و به همین دلیل افراد کمی به خرید این کنسول تمایل داشتند.