پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان ( نسل هشتم کنسول ها ) شاید آن شروع طوفانیای که انتظار داشتیم را نداشتند، اما این باعث نمیشود که رفته رفته پیشرفت نکنند و دستاوردهای بزرگی را از خود به جای نگذارند. در این مقاله قصد داریم تا به این دستاوردهای بزرگ دوران پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نگاهی داشته باشیم. با آیکلاریفاید همراه باشید.
نگاهی به بزرگترین دستاوردهای گیمپلی در نسل هشتم کنسول های خانگی
دقیقاً مانند نسل های قبل از آن ، دوره های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان کارهای جدیدی انجام دادند که انقلابی در صنعت بازیهای ویدیویی ایجاد کرد. در طی یک نسل از کنسول ها ، موضوعات زیادی ترند میشوند که برخی از آنها توسط جامعه رد و برخی دیگر نیز شدیدا محبوب میشوند؛ تقریبا مشابه اتفاقی که با بازی فورتنایت و سبک بتل رویال اتفاق افتاد.
در زمان عرضه پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و شروع نسل هشتم کنسول های خانگی، این دو کنسول چندان سختافزار قدرتمندی را ارائه نمیداند که این موضوع شرکتهای سونی و مایکروسافت را مجاب کرد تا کنسولهای میان نسلی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکس باکس سری ایکس را روانهی بازار کنند. با این حال نسل هشتم کنسول های خانگی دستاوردهای زیادی نیز داشته است که امروز به مهمترین آنها میپردازیم.
مراحل فرعی در بازیهای جهان باز دیگر نیازمند عمق بیشتری هستند
بازی های جهان باز اکنون یکی از ارکان اصلی صنعت بازیهای ویدیویی بوده و نماد بازیهای تک نفره و پرخرج به شمار میروند. در نسل هشتم کنسول های خانگی، بازیهای جهان باز جانی تازه گرفتند و اکنون دیگر صرفا نقشهی بزرگ برای یک بازی پرخرج کافی نیست و باید بازی با مراحل فرعی جذاب و غنی پر شده باشد.
در بازیهایی مانند The Witcher 3: Wild Hint و Horizon Zero Dawn، استودیوهای سازنده مراحل فرعی بسیار غنی را در بازی خود قرار داده بودند به طوری که مانند بسیاری از بازیهای دیگر، صرفا کشتن پنج خرس و برگرداندن آن به ماموریت دهنده کافی نبود و هر مرحله فرعی داستان خاص و منحصر به فرد و گاها عمیقی را روایت میکرد. این مراحل با اینکه جزو مراحل اصلی بازی به شمار نمیروند اما به شدت داستان بازی را گسترش میدهند و حس ماجراجویی بازیکنان را ارضا میکنند.
البته که همچنان تمامی مراحل فرعی بازیها به پرو پیمانی بازیهایی مثل ویچر ۳ نیستند، اما بازهم نسبت به نسل پیش یک پیشرفت عظیم به حساب میآیند و هر کدام از آنهای روی تجربهی کلی بازی تاثیرگذارند. به عنوان مثال در بازی Ghost of Tsushima، مراحلی وجود دارد که در آن صرفا باید شعر هایکو بنویسید. در صورت تمایل میتوانید این مراحل را انجام ندهید اما به صورت کلی انجام دادن چنین ماموریتهایی به حس جهان باز بودن بازی کمک بسیاری میکند.
پشتیبانی پس از عرضه بازیها، اکنون اجباری است
درست است که بستههای الحاقی در خیلی از اوقات مخصوصا در بحث قیمت، به مذاق بازیکنان خوش نمیآیند اما استودیوهای زیادی نیز هستند که بازیهای بزرگشان را توسط این بستههای الحاقی حتی بزرگتر نیز میکنند و تجربهی بازی را بیشتر گسترش میدهند. دیگر مانند سابق ساخت و عرضه بازی کافی نیست و سازندگان باید از بازیهایی که عرضه میکنند، تا مدت زمان زیادی حمایت کنند تا طرفداران محتوای بیشتری را در صورت تمایل از بازی دلخواه خود دریافت کنند.
بازیهایی مانند بلادبورن و ویچر ۳ بستههای الحاقی بی نظیری را در طول این نسل دریافت کردند. گاد اف وار نیز حالت نیو گیم پلاس را به طور رایگان پس از عرضه دریافت کرد و بازی Ghost of Tsushima نیز چند روز است که میزبان حالت چند نفره آن هم به صورت رایگان شده است. بازی به عنوان سرویس، یکی از دستآوردهای نسل هشتم کنسول های بازی است که البته برخی از سازندگان از آن به درستی استفاده میکنند تا هم سود مناسبی را دریافت کنند هم به بازی خود در مرور زمان عمق بیشتری بدهند. متاسفانه سازندگانی نیز هستند که صرفا یک بازی را ناقص عرضه میکنند تا در آینده و عرضه محتوای پولی، سود بیشتری به جیب بزنند.
قابلیت دسترسی در بازی تمرکز جدیدی برای توسعه دهندگان است
با پایان یافتن نسل PS4 و Xbox One میتوان از تنظیمات قابلیت دسترسی بازیهای ویدیویی به عنوان یکی از بهترین دستآوردهای نسل هشتم کنسول های خانگی یاد کرد. با رشد صنعت بازی ، بازیکنان بیشتری در هر سن و توانایی جذب بازیهای ویدیویی میشوند. این موارد شامل بازیکنانی با معلولیتهای جسمی نیز میشوند. بله حالت Easy همیشه جزوی از بازیهای ویدیویی بوده است ولی تنظیمات قابلیت دسترسی این موضوع را به مرحلهای دیگر برده است. به عنوان مثال، پایین آوردن درجه سختی شاید به تنهایی برای یک کاربر کم شنوا یا کسی که دچار اختلال بینایی است، کافی نباشد. با اضافه شدن تنظیماتی مانند حالتهای کوررنگی و نشانگرهای صدا، افراد بیشتری میتوانند از بازیهای ویدیویی لذت ببرند.
به عنوان مثال بازی The Last of us Part 2 را در نظر بگیرید. در این بازی، مهمات کم، محیطهای تاریک و تکیه کردن بر صداهای اطراف جزو ارکان اصلی آن هستند. با این حال سازندگان تنظیماتی را مانند اضافه کردن مهمات بیشتر به محیط، و آپشنهای مخصوص برای افراد کم بینا و کم شنوا در بازی قرار دادهاند که بازیکنان بسیار زیادی به کمک آنها میتوانند از بازی لذت ببرند.
بازیهای دیگری نیز مانند Ghost of Tsushima و Assassin’s Creed Valhalla نیز از تنظیماتی مشابه برخوردارند و به نظر میرسد که این موضوع دارند به یک استاندارد برای بازیهای ویدیویی تبدیل میشود که خبر بسیار خوبی است.
نسل هشتم کنسول های خانگی یک نسل عالی برای بازیهای ویدیویی بوده است. اگرچه گاهی کنسولهای این نسل دست و پا زدهاند اما شکی نیست که عملکرد کلی هر دو کنسول عالی بوده است. در حال حاضر سونی و مایکروسافت آماده شروع نسل نهم با عرضه کنسولهای پلی استیشن ۵ و Xbox Series X میشوند و باید منتظر ماند و دید که نسل بعدی چه ویژگیهای جدیدی را به بازی ها اضافه میکند.
منبع: Screenrant
آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن
نوشتههای تازه
- معرفی ۱۲ بازی دو نفره پلی استیشن ۵ که به شدت ارزش تجربه کردن را دارند
- چگونه طول عمر خود را افزایش دهیم ؛ از سیر تا پیازِ عمر بیشتر و با کیفیت تر
- نقد و بررسی آیپد پرو ۲۰۲۴ ؛ وقتی اپل همه هنرش را به کار می گیرد
- معرفی بهترین بازی های شبیه GTA برای iOS و اندروید
- همه چیز درباره ی رژیم ضد التهاب ؛ چگونه بدنمان را در مقابل بیماری مقاوم سازیم؟
- آموزش : ۱۲ روش کاربردی برای جلوگیری از داغ شدن آیفون در روز های گرم
- معرفی تمامی ویژگی های هوش مصنوعی iOS 18 ؛ دگرگونی در یک آپدیت
- برترین بازی های پلی استیشن ۵ با حجم کمتر از ۵ گیگابایت ؛ یک لذت مستقل