اخبار PS5 بهمراه جزییات کامل | با توجه به نزدیک شدن به تاریخ معرفی نسل جدید کنسول سونی هر روز شایعات و گزارش هایی در رابطه با آن منتشر می شود. سایت Wired طبق گزارش مفصلی که با مارک سرنی، طراح PS4 داشته، اقدام به انتشار یک گزارش نسبتا کامل از جزییات پلی استیشن ۵ کرده ، MARK CERNY در آخرین گزارشها اطمینان میدهد که نسل بعدی کنسول سونی که در چهار سال گذشته در دست توسعه بود، صرفا قرار نیست یک ارتقا دیگر برای PS4 باشد. این یعنی هیچ شباهتی کنسولهای میان نسلی PS4 یا Xbox One (در Xbox One S و PS4 Proو Xbox One X)که همان کار را با قدرتی بیشتر انجام می دادند نخواهد داشت.مارک سرنی در رابطه با جزییات پلی استیشن۵ می گوید:
آیا کنسولِ بعدی، سطحِ تازهای را به تمام تجربه بازی های ویدئویی شما که تا پیش از عرضهاش داشته اید میافزاید یا از آن فراتر می رود واجازهی به وجود آمدن تغییراتی اساسی را در بازی های ویدیویی میدهد؟
اخبار PS5
نقل قول از نویسنده Wired که در کنفرانس حضور داشت:
پاسخ , در این مورد , دومی است . به همین دلیل است که ما اینجا نشستهایم , در یک اتاق کنفرانس در مرکز ” سونی ” در شهر ” فاستر سیتی ” , کالیفرنیا ، جایی که در نهایت سرنی جزئیات یک کنسول که نامش ذکر نشده است را توضیح میدهد .
اخبار PS5 | با توجه به تاریخ نامگذاری کنسول های سونی، PlayStation 5 منطقیترین نام ممکن برای کنسول نسل نهمی سونی است. در هر حال مارک سرنی در مقابل سوالات خبرنگارانی که میخواستند از نام این محصول با همین اسم مطمئن شوند، لبخندی می زد و هرگز از این دستگاه را با نامی جز «کنسول نسل بعد» خطاب نکرد.
او همچنین گفت که مطمئنا این کنسول در سال ۲۰۱۹ عرضه نخواهد شد و از مدتی قبل، برخی از استودیو ها مشغول کار روی آن شدهاند. سونی نیز بهتازگی به ساخت کیتهای توسعهی بازی برای کنسول بعدیاش سرعت بخشیده و با ارائهی آنها به بازی ساز های گوناگون، تمام تلاشش را کرده است که آنها فرصت لازم برای آشنایی کامل با قابلیتهای جدیدترین عضو از خانوادهی PlayStation را داشته باشند.
همچنین،مارک سرنی یکی از نفرات اصلی توسعه نسل بعدی کنسول سونی است(همانند PS4). کسی که میگوید با نسل بعدی کنسول پلیاستیشن، میخواهد به یکپارچهسازی آرزوهای خودش و توسعه دهندگان هنگام کار با یک کنسول بپردازد و چیزی بیش از یک دستگاه تکامل یافته را به بازار عرضه کند. کنسولی مناسب برای نود میلیون دارندهی PS4 و البته بازیکنانی تازه وارد.
تغییر نسل واقعی!
یک تغییر نسل واقعی، وابسته به آن است که از برخی بهبود های اصلی بهره ببرد. افزایش قدرت CPU و GPU یک کنسول، باعث می شود که آن از پس گرافیک بهتر و افکتهای تصویری ای که کنسولهای نسل های قبل توانایی ارائه آنها را نداشتند، بر بیاید. از طرفی افزایش مقدار و سرعت حافظه هم از موارد مورد انتظار از یک کنسول جدید است. البته با این تفاوت همراه با رشد حافظهها، فایلهای بازیها نیز حجیمتر میشوند تا هم سختافزارهای کنسول جدید را به چالش بکشند که البته کاربران هم مجبور به دانلود فایل های حجیم تری نسبت به نسل فعلی خواهند شد. با توجه به همین موضوع امکان پشتیبانی از دیسکهای فیزیکی حجیمتری باید فراهم شود.
جزییات پلی استیشن۵
![جزییات پلی استیشن5](http://iclarified.pro/wp-content/uploads/2019/05/AMD_Vega_GPU-580x326.jpg)
CPU و GPU
قلب نسل بعدی کنسول سونی ساخت شرکت AMD خواهد بود . CPU این کنسول را یک پردازنده نسل سوم، هشت هستهای Ryzen از AMD خواهد بود که از چیپهای میکروسکوپیک و ۷ نانومتریِ Zen2، بهره می برد. GPU و یا پردازندهی گرافیکی PS5 هم نسخهای شخصی سازی شده از GPUهای خانوادهی Navi محصولات Radeon است که از فناوری Ray Tracing پشتیبانی میکند؛ این فناوری برای شبیهسازی مسیر حرکت نور در محیط های سهبعدی و واکنش های آن در مقابل اجسام گوناگونِ در آن محیطها را ممکن می سازد. (که از برترین جلوههای ویژهی کامپیوتری هالیوودی است). Ray Tracing تنها در در گرافیک های گرانقیمت فعلی مانند سری RTX از NVIDIA یافت می شود و پیش از این این تکنولوژی در هیچ کنسولی استفاده نشده است.
Ray Tracing جابهجایی نور بین اشیا مختلف در یک صحنه را تحت تاثیر قرار می دهد و واکنش آن نسبت به سطوح بازتابنده و شکستش هنگام عبور از شیشهها یا مایعات، جلوه ای واقع گرایانه تر به بازی ها خواهد داد و به طور کلی تجربه ای بهتر را از بازی رقم خواهد زد. مارک سرنی در این رابطه می گوید:
Ray Tracing دقیقا همان چیزی است که یک پرتو در واکنش با محیط انجام می دهد.
چیپ AMD این کنسول دارای یک واحد سفارشی برای صدای سه بعدی است که سرنی می گوید:
بهعنوان یک گیمر، اینکه کیفیت صدا در PlayStation 4 تغییر زیادی نسبت به نسل قبل نداشت، برای من کمی ناامیدکننده بود. اما در PS5 آرزوی اصلی ما نمایش دادن تفاوت دراماتیکی در اصوات است که با استفاده از سختافزار مورد نیاز، در بالا بردن سطح تجربهی صوتیِ بازیها اعمال شود.
او همچنین در نتیجه آن گفت :
این پیشرفت شما را غرق در بازی خواهد کرد و کاری میکند که صداهایی که از بالا، کنار یا پشت سر در بازی به گوش میرسند، قابل تشخیصتر از همیشه باشند. در حالی که این تجربهی جدید احتیاجی به سختافزارهای اضافی نداشته باشد. به نحوی که تغییرات آن، حتی از طریق بلندگوهای تلویزیون هم قابل درک هستند. اما برای رساندن این تجربه به نقطه اوجش، استفاده از هدفونها ضروری اند.
پلی استیشن VR
یکی از کلماتی که سرنی برای وصف این صدا ها استفاده می کند احتمالا برای کاربران واقعیت مجازی آشناست: حضور ، دقیقا مانند هدستهای واقعیت مجازی، این فناوری حس حضور بازیکن در محیطی شبیهسازیشده را تقویت میکند. و اما در مورد VR هیچکس فراموش نکرده است که هدستِ PlayStation VR با فروش چهار میلیونیاش از زمان عرضه در سال ۲۰۱۶، یکی از محبوبترین دستگاههایی است که به دنیای واقعیت مجازی وارد شده.سرنی در کنفرانس به سوالات پیرامون VR اینگوه پاسخ داد:
من امروز دربارهی جزئیات برنامه هایمان برای VR صحبت نمیکنم. فقط همینقدر میگویم که واقعیت مجازی برای ما اهمیت زیادی دارد و نسل بعدی کنسول هم از پلی استیشن VR فعلی پشتیبانی می کند.
پس از صحبت راجع به قطعات سختافزاریِ ، قدرت ارائهی تصاویر و صوت های بیسابقه در بازیها و پشتیبانی از هدستِ واقعیت مجازی نوبت به بحث ذخیره سازی این کنسول رسید.چیزی که به باور او کلیدی ترین تغییر نسل بعدی است.
SSD
همه میدانند که بیشتر شدن حجم یک بازی، اغلب به معنی طولانیتر شدن بارگذاریِ آن است. گاهی صفحات لودینگ بازیها، چندیندقیقه بازیکن را معطل میکنند تا همهی موارد لازم برای اجرای بازی را بخواند. بعضی از این لودینگها هنگام Fast Travel گیمر مابین دو نقطهی دور از همِ نقشهی یک اثر جهانباز مثل بازیRed Dead Redemption 2 ظاهر میشوند و بعضی از آنها هم همزمان با تلاش او برای باز کردن یک در و لود چیزی که پشت در در انتظارمان است! مارک سرنی قبل از شروع توسه این کنسول در ۲۰۱۵ ، از توسعه دهندگان یک سؤال پرسید که آنها از نسل بعدی چه میخواهند؟ و بارها و باها در جواب ها شنید که «میدانم غیرممکن است. اما آیا امکان استفاده از درایوهای SSD در کنسولِ بعدی وجود دارد؟».
طبق جزییات پلی استیشن۵ که پیش از این منتشر شده بود ، این کنسول احتمالا از درایو SSD بهره خواهد برد. هارد های SSD بیش از یک دهه هست که پا به دنیای PC و لپتاپ ها گذاشتهاند و حتی کمی پیش بود،که بعضی درایوهای اکسترنال SSD برای Xbox One و PS4 نیز عرضه شدند. حافظههایی که سازندگانشان، ادعای بهبود سرعت بارگذاری بازیها با استفاده از آنها را داشتند. اما واقعیت این است که همهی کارتهای حافظهی SSD، به شکلی یکسان تولید نمیشوند و طبق گفته های سرنی کنسولِ نسلِ بعدی سونی، از نسخهای پیشرفتهتر از آنها، استفاده خواهد کرد. مارک سرنی برای شروع گفتن تفاوت SSD ها موجود با SSD های موجود در نسل بعدی کنسول سونی می گوید:
من روی لپتاپ ام درایو SSD دارم ولی برای رفتن از نرمافزار Excel به Word، باید نزدیک به پانزده ثانیه منتظر بمانم.
مقایسه سرعت لود در PS4 Pro و PS5
مارک سرنی برای اثبات میزان اهمیت SSD در نسل بعدی، بازیِ جدید و تحسینشدهی Spider-Man را روی پلیاستیشن ۴ پرو اجرا کرد. او مقابل نگاه همهی حاضران، یک دستورِ Fast Travel مابین دو منطقهی کاملا متفاوت از نقشهی بازی را داد،که رفتن از یک نقطهی شهر به نقطهی دیگر در PS4 Pro، پانزده ثانیه زمان برد. سپس وی همین بازی را روی کیتِ توسعهی پلیاستیشن بعدی که درون قالبی نقرهایرنگ پنهان شده بود، اجرا کرد و به تمامی حاضران نشان داد که دقیقا همان Fast Travel قبلی روی این دستگاه، برای انجام شدن تنها به ۰.۸ ثانیه زمان، برد. ۰.۸ ثانیه دربرابر ۱۵ ثانیه و این در حالی است که سرنی، سرعتِ کیتِ توسعهی کنسول را کمتر از نسخهی نهایی آن اعلام کرده است.
سرنی به تنها سرعت لود بسنده نکرد و برای نشان دادن افزایش سرعت رندر بازی ، همان آزمایش قبل را تکرار کرد و نشان داد شما هرچقدر هم که اسپایدر من را آپگرید کنید، تغییر چندانی در سرعت حرکت او به وجود نخواهد آمد که سرنی در این زمینه می گوید:
علت به وجود آمدن این مشکل، دقیقا همین بود که (سرعت حرکت دوربین و جابهجایی شخصیت بازی) برابر با سرعتی است که کنسول میتواند اطلاعات را از هارد دستگاه بخواند.
در این آزمایش روی کنسول نسل نهمی، دوربین بهسادگی هرچه تمامتر و با سرعت جت، بالا و پایین میشود. سرنی هم ، در میانهی حرکت دادن دوربین با همین سرعت، دکمهی Pause را فشار می داد تا همه درک کنند که محیط واقعا در طول این حرکت لود شده است و درون تصویر متوقفشده، میتوان قسمتهایی از شهر را که نقطه به نقطهاش واضح و شفاف به نظر میرسد، تماشا کرد. همچنین اشاره کرد که کنسول نسل آینده از تلویزیون های ۸k پشتیبانی خواهد کرد اما به دلیل تعداد کم و قیمت بالای نمایشگرهایی با این کیفیت در بازار، سرنی هم فعلا برای نمایش این کنسول از یک تلویزیون ۴K استفاده کرد)
سرنی در رابطه با حذف صفحه لودینگ می گوید:
ما به نمایش لوگوها روی صفحهی نمایشگر در ابتدای بازیها و ساخت منوهای ابتدایی بازی و صفحات لودینگ عادت کرده ایم. حتی یاد گرفتهایم که در بازیهایمان، لابیهایی برای تجربههای مولتیپلیر بسازیم یا با شکلی گرافیکی، میزان پیشرفتِ پروسهی بارگذاری بازی را به بازیکن نشان دهیم. فقط به آن دلیل که نمیخواهیم مخاطب را صرفا در حال انتظار کشیدن، نگه داریم.
در واقع سرنی SSD را راه حلی تازه برای توسعه دهندگان و استدیو های بازی سازی می داند که باید روشهای خلاقانه برای بهره بردن از آن را بیابند.
در حال حاضر سونی نمیخواهد جزئیات بیشتری در رابطه با سازندهی این SSDها یا استفاده یا عدم استفادهی آن از استاندارد PCIe 4.0 را به اشتراک بگذارد. ولی سرنی بهصورت سربسته ادعا کرد که پهنای باند این SSDها، از سایر SSDهایی که برای PC و لپتاپ ها در دسترس قرار میگیرند، بالاتر است. همان موردی که باعث میشود نسل جدید این کنسول، ۱۹ برابر سریعتر از PS4 باشد.
سرعت خوانده شدن اطلاعات، اهمیت زیادی دارد. اما علاوهبر آن، جزئیاتی که ما در راه طراحی مکانیزمها و نرمافزار ورود و خروجِ اطلاعات از حافظه به کار بردهایم، حتی از سرعت خام خوانده شدن اطلاعات SSD، اهمیت بیشتری دارند. برای اثباتش هم این را در نظر بگیرید که من روی یک PS4 Pro، d dیک هارد SSD هم قیمت با خود کنسول، قرار دادم و فقط، شاهد افزایش سرعت یک سومی آن بودم.
قابلیت های نرم افزاری
اخبار PS5 | در این مقاله و البته کنفرانس مورد بحث، ما تنها راجع به سختافزار این کنسول صحبت کردهایم. سرنی هنوز آمادگی لازم برای گفتوگو در رابطه با سرویس ها ، قابلیت های نرم افزاری، بازی ها و یا قیمت کنسول جدید را ندارد. همینطور با توجه به عدم حضور سونی در نمایشگاه E3 در ژوئن امسال، هنوز زمان فهمیدن اطلاعات دقیق و جزییات پلی استیشن۵ بخصوص در بخش نرم افزار ، مشخص نیست. اما مواردی محدودی فعلا در دسترس هستند. برای مثال خوشبختانه کنسول نسل بعدی از دیسکهای فیزیکی پشتیبانی خواهد کرد و فروش بازی ها تنها دیجیتالی نخواهد بود و اینکه PS5، از Backward compatibility پشتیبانی میکند و بنظر می رسد حداقل، توانایی اجرای بازیهای PS4 را دارد ( احتمالا این کنسول قادر به اجراب بازی های PS3 و کنسول های قبل از آن نخواهد بود).
چندی پیش بود که گوگل از سرویس گیمینگ جدید مبتنی بر فضای ابری خود یعنی Stadia پرده برداشت. سرویسی که تهدیدی برای کنسول ها یا حداقل کنسول های فعلی است و سونی هنوز هیچ یک از برنامه های خود را برای این نوع سرویس ها مشخص نکرده و سرنی هم به گفتن این جمله قناعت کرده:
ما از پیشگامان اجرای ابری بازیها هستیم و باید چشماندازمان برای آیندهی آن را همزمان با نزدیک شدن به زمانِ عرضهی کنسول، مشخص کنیم.
در هر حال قطعا سونی برنامه های زیادی دارد که ما از آنها بی خبریم و تنها گزینه پیش روی ما، انتظار برای دیدن آینده این شرکت است.
منبع : Wired
آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن
نوشتههای تازه
- آموزش : ۱۲ روش کاربردی برای جلوگیری از داغ شدن آیفون در روز های گرم
- معرفی تمامی ویژگی های هوش مصنوعی iOS 18 ؛ دگرگونی در یک آپدیت
- برترین بازی های پلی استیشن ۵ با حجم کمتر از ۵ گیگابایت ؛ یک لذت مستقل
- هرآنچه که از اپل واچ X میدانیم ؛ بالاخره اپل واچ تغییر خواهد کرد
- ۴۵ فکت باور نکردنی درباره ی نیویورک که تا به حال نمیدانستید
- آیفون ریپک چیست و آیا خرید این نوع از آیفون منطقی است؟
- ترفند های سافاری را بهتر بشناسید ؛ ۱۵ ترفند مخفی در مرورگر آیفون
- فاجعه ای به نام iPadOS 18 ؛ تو نمی توانی از تمام قدرت آیپد استفاده کنی!