دیگر به آخر عمر نسل هشتم از کنسول‌های خانگی رسیدیم و باید با پلی استیشن ۴ خداحافظی کنیم. به همین دلیل وقت آن رسیده است که ۱۰ داستان جالب پشت این کنسول جذاب را با شما در میان بگذاریم. با آیکلاریفاید همراه باشید.

پلی استیشن 4

‍۱۰ داستان جالب در مورد پلی استیشن ۴

۱۰- روند توسعه کنسول از سال ۲۰۰۸ شروع شد

ساخت پلی استیشن ۴ از سال ۲۰۰۸ و تنها دو سال پس از عرضه پلی استیشن ۳ آغاز شد. سونی در نظر داشت تا تمامی ایرادات PS3 را در کنسول بعدی خود رفع کند.

هیچ کس از ساخت کنسول در آن زمان با خبر نبود و شایعات مربوط به ساخت پلی استیشن ۴ اولین بار در سال ۲۰۱۲ منتشر شدند. ۴ سال پس از شروع تحقیقات و توسعه‌ی کنسول !

 

۹.مارک سرنی

مارک سرنی طراح ارشد پلی استیشن ۴ است او در ۱۷ سالگی در شرکت اتاری کار خود را شروع کرده و روی بازی های زیادی مثل    Millipede و  Major Havoc کار کرد.

یکی از بازی‌های موفق او  Marbel Madness است که در سن ۱۸ سالگی آن را طراحی کرده. او در زمان توسعه ی پلی استیشن ۲ به سونی پیوست که این موضوع او را به اولین امریکایی که روی کنسول سونی کار کرده بود تبدیل کرد و در نهایت این فرد به معمار ارشد پلی استیشن۴ تبدیل شد.

 

۸.سونی برای کنترلر Ps4 با Bungie کار کرد

سونی با استدیوی Bungie در ساخت کنترلر پلی استیشن۴ همکاری کرده است. این موضوع خیلی جالب توجه است چرا که این استدیو بخاطر همکاری هایش با شرکت مایکروسافت شهرت یافته. این استدیو در کارنامه ی خودش ساخت بازی هایی مانند سری  Halo را دارد و در سال ۲۰۱۴ هم بازی Destiny را با همکاری سونی منتشر کرد.

 

۷-Orbis

هنگامی که شایعات مربوط به پلی استیشنی که جانشین PS3 می شود ، در اینترنت پخش شد، از آن به نام Orbis یا پلی استیشن Orbis یاد می‌شد.

در حقیقت ، Orbis نام کیت توسعه ای بود که سونی به توسعه دهندگان تحویل داد ، که در واقع یک رایانه شخصی اصلاح شده بود که چیپ ست AMD پی اس ۴ را درون خود داشت. در پایان Orbit به نام سیستم عامل PS4 تبدیل شد.

 

۶- توسعه‌ی بازی‌های آسان روی پلی استیشن ۴

به دلیل معماری سخت و پیچیده کنسول PS3 ساخت بازی برای آن بسیار سخت بود. به همین دلیل، پلی استیشن ۴ با تمرکز بر سادگی برنامه نویسی روی آن طراحی شد.

سونی همچنین برای ساخت کنسول خود، با ۳۰ استودیو بازی‌سازی مختلف صحبت کرد و از آن‌ها راهنمایی خواست تا بتواند بهتر به هدف خود دست پیدا کند. یکی از موضوعاتی که پس از این راهنمایی‌ها سونی آن را رعایت کرد، قرار دادن حافظه‌ی یکپارچه درون کنسول خود بود (PS3 از دو قطعه حافظه استفاده می‌کرد که کار را برای توسعه دهندگان دشوار کرده بود.)

 

۵- بازی Knack و سایر بازی‌های First Party

بازی Knack

در طول روند توسعه پلی استیشن ۴ ، مارک سرنی به طور نزدیک با استودیو‌های بازی‌سازی همکاری کرد تا بازی‌هایی را تولید کند که ویژگی‌های مختلف کنسول را به خوبی به تصویر بکشند. او با استودیوهای Guerrilla Games، ناتی داگ و ساکرپانک رابطه نزدیکی داشت.

او همچنین کارگردانی کی بازی به نام Knack را نیز بر عهده گرفت. و در ساخت بازی Killzone Shadow Fall نیز همکاری کرد.

 

۴- آینده پلی استیشن

در ۲۰ فوریه ۲۰۱۳ ، سونی رویدادی موسوم به PlayStation Meeting 2013 را  در شهر نیویورک برگزار کرد. در این مراسم سونی در مورد “آینده پلی استیشن” بحث کرد و رسماً پلی استیشن ۴ را معرفی کرد. سونی همچنین برخی از عناوین فرست پارتی کنسول را به طرفداران در این رویداد معرفی کرد.

چند روز قبل از این رویداد،‌ اطلاعاتی در مورد کنترلر دوالشاک ۴ لو رفته بود که صفحه‌ی لمسی آن را برای مخاطبان فاش می‌کرد.

 

۳- برنده شدن نمایشگاه E3

سونی در E3 2013 واقعاً سر و صدای زیادی به پا کرد. در این نمایشگاه، آنها برای اولین بار از طراحی کنسول همراه با برچسب قیمت رسمی آن رونمایی کردند.

E3 2013 به دلایل مختلف یک پیروزی بزرگ برای سونی و پلی استیشن ۴ بود. یکی ، برچسب قیمت PS4 بود که صد دلار کمتر از Xbox One معرفی شد. طراحی کلی کنسول نیز جذاب تر بود.

در حالی که PS4 به عنوان یک دستگاه مخصوص بازی به طرفداران معرفی شد، در اوایل نسل ایکس باکس وان به عنوان دستگاهی برای مولتی مدیا در کنار ویدیو گیم معرفی شد که چندان به مذاق طرفداران خوش نیامد. از طرف دیگر نیز طرفداران نمی‌توانستند بازی‌های دسته دوم را در ایکس باکس وان اجرا کنند و علاوه بر آن،‌ این کنسول نیازمند اتصال دائمی اینترنت بود. همه‌ی این‌ها باعث شد تا سونی برنده‌ی E3 سال ۲۰۱۳ شود.

 

۲- عرضه PS4

پلی استیشن ۴ ابتدا در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ در آمریکای شمالی منتشر شد. صدها و صدها نفر ساعت ها قبل از افتتاح شروع به صف آرایی در مقابل فروشگاه های خرده فروشی کردند. پیش از عرضه ، پیش خریدهای این کنسول به بیش از یک میلیون سفارش رسیده بود.

همانطور که بسیاری انتظار داشتند ، این کنسول در هنگام عرضه در آمریکای شمالی بیش از یک میلیون نسخه فروخت. در انگلیس ، PS4  با فروش بیش از ۲۵۰،۰۰۰ نسخه در ۴۸ ساعت ، پرفروش ترین کنسول بود. امروزه نیز پلی استیشن ۴ با فروشی بیش از ۱۱۲ میلیون نسخه در سراسر جهان عملکرد بی‌نظیری را از خود به جا گذاشته است.

 

۱- اسم رمز NEO

در سپتامبر سال ۲۰۱۶ ، تقریباً دو سال پس از عرضه PS4 ، سونی از ساخت یک کنسول با نام رمز Neo خبر داد ، کنسولی که دارای پردازنده گرافیکی ، سخت افزار و کلاک پردازنده بالاتر است. طرح کنسول نیز کمی تغییر کرده و به جای طرح دو طبقه کنسول پایه ، از نوع سه طبقه استفاده شده است. این کنسولی است که اکنون با عنوان PS4 Pro می شناسیم.

PS4 Pro از هر نظر قدرتمندتر از پلی استیشن ۴ پایه است. همچنین توانایی اجرای بازی ها با رزولوشن ۴k را دارد ، کاری که کنسول پایه قادر به انجام آن نبود. همچنین عملکرد PSVR را نیز بهبود می بخشد.

 

منبع: Gamerant