معرفی و بررسی تخصصی ۲.۰ ARKit – پارت ۲

در تاریخ ۴ June سال جاری در کنفرانس بزرگ WWDC زمانی که اپل iOS 12 را معرفی کرد، از نسخه ی دوم ARKit 2.0 ( برای اطلاعات بیشتر از ARKit کلیک کنید ) نیز رونمایی کرد که با پیشرفت های عمده خود می تواند دامنه ی وسیع تری از برنامه ها و تجربیات واقعی ارایه کند.

این تغییرات اجازه می دهند که مدل های مجازی منعطف تر و بهبود یافته تر با محیط اطراف تطبیق پیدا کنند و همچنین تجریات AR چند کاربره و اشیا هایی که در محیط های مختلف برای چندین جلسه باقی می مانند، یکی از بهترین قابلیت های ارایه شده برای AR به شمار می رود !

ذخیره و باگذاری ردیابی سطوح

پیش از این ردیابی های سطح AR در جلسات متعدد ذخیره نمی شدند ! این بدین معناست که اگر یک جسم در یک مکان خاص قرار داده می شد، کاربر نمی توانست انرا بازیابی کند و یا انرا با دیگران به اشتراک بگذارد !

به عنوان مثال شما در یک مکان جسمی را قرار می دهید و می توانید تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و ان ها هم نیز می توانند جسم قرار گرفته شده را بدون ردیابی مجدد مشاهده کنند !

شما نیز می توانید با گزینه های Air Drop، Bluetooth، WiFi و یا گزینه ی داخل برنامه Multipeer Connectivity محتوا را به اشتراک بگذارید.

اپل تمام این ها را با ساخت یک بازی AR برای توسعه دهدگان، برای مطالعه و توسعه به نام SwiftShot که چندین کاربر در تعامل با اشیا سه بعدی در چندین دستگاه و با یک صحنه واحد دارای تعامل، اموزش داد !

اما تما این موارد تنها برای بازی های جند کاربره، کاربرد ندارند، بلکه ذخیره کردن و بارگیری نقشه ها و سطوح می تواند توسعه دهدگان برنامه ها را قادر به ایجاد اشیا مداوم در یک مکان خاص کند !

بطور مثال یک مجسمه مجازی در میدان شهر، که همه ی کاربران در دستگاه های iOS خود می توانند انرا مشاهده کنند ( هر زمان که میدان را بازدید می کنند می توانند مجسمه را هم مشاهده کنند ).

کاربران حتی می توانند اشیا مورد نظر خود را به صورت جهانی برای بازدید کننذگان و دیگر کاربران به مکان های مورد نظرشان اضافه کنند ! هر چند هنوز محدودیت هایی وجود دارد، بازگشت دوباره به یک صحنه به طور قابل ملاحظه ای از زمان اخرین بازدید متغییر است ! ( بدین معنی است که که حتی در شرایط تغییر نور مانند روز و شب، بازدید را با شکست مواجه می کنند، که این یک چالش جدید و بسیار بزرگ برای ARKit جدید است.

اما AR قطعا پتانسیل اضافه شدن این قابلیت را در اینده ای نزدیک و نسخه های بعدی خواهد داشت !

 

ردیابی تصویر

اپل پیکر بندی جدیدی به نام ARImage Tracking Configuration را منتشر نموده که به جای استفاده از رویکرد ردیابی کامل سطوح، بر ساختن برنامه هایی بر روی تصاویر ۲D تمرکز می کنند و امکان ساخت برنامه های کاربردی را فراهم می کنند. این عمل برای ردیابی تعداد زیادی تصاویر در یک بار انجام می شود، بنابراین برای تجربیات عالی در برنامه های خاصی که به طور کامل در مورد تشخیص تصاویر ۲D ساخته شده است، امکان پذیر است.

این سیستم نقاط جالب در تصاویر ۲D قابل مشاهده در صحنه را الگو برداری و رمزنگاری و ترسیم می کند ! وسپس از طریق انچه اپل انرا یک مرحله ردیابی متراکم می نامد، چایی که تصویر در مرحله پردازش به شکل خاصی و یا مستطیل شکل قرار می گیرد، می تواند با تصویر مرجع که برنامه انرا الگو می داتد مقایسه کند.

همچنین یک تصویر خطا برای در نظر گرفتن تفاوت ایجاد شده و موقعیت و جهت گیری تا زمانی که خطا به اندازه کافی به حداقل برسد، تنظیم می شود !

 

 

تشخیص 

شیARKit 2.0 این قابلیت را به شناسایی اشیا ۳D ارتقا می دهد، اساسا نحوه خواندن ردیابی و تشخیص اشیا ۳D بسیار شبیه به نحوه ساخت الگوریتم ردیابی سطوح است ! همانطور که با ردیابی تصویر تصاویر ۲D، توسعه دهدگان باید یک شی مرجع را در برنامه برای مقایسه واقعی در برنامه اضافه کنند.

همچنین اپل به توسعه دهدگان توصیه می کند که برای الگو های قابل تطبیق در برنامه و ردیابی ان ها از اشیای سفت و سخت که بافت غنی و مشخص و دقیقی دارند استفاده کنند تا اشیایی با سطح شفاف یا بازتابده !

 

 

،،

این سیستم اشیا مرجع را ردیابی و شناسایی می کند که ویژگی های فضایی ۳D اشیا در دنیای واقعی را رمز نگاری می کند، وظیفه ARKit این است که که با برقراری ارتباط میان برنامه و اشیا مربوط به دنیای واقعی، ان را با اشیای مرجع تطبیق داده و ردیابی کند !

,,

 

ARKit 2.0  می تواند به عنوان مثال مدل خاصی از یک ماشین را در دنیای واقعی شناسایی کند و نمایندگی و نام و مشخصات خودرو را در اختیار کاربر قرار دهد، و یا می تواند با استفاده از دوربین پشتی دستگاه در جهت یابی، راه را به شما نشان دهد، و یا در تعمیر ماشینتان به کمک شما بیاید !

ردیابی چهره بهبود یافته

ARKit 2.0 با استفاده از سنسور های حسگر TrueDepth تعبیه شده در ایفون X و به احتمال زیاد برخی و یا همه ی دستگاه های اینده iOS نیز توانایی پیگیری حرکات زبان را اضافه کرده است !

 

،،

اپل: بسیاری از کاربران در هنگام ازمودن و استفاده از Animoji از زبان خود استفاده می کنند، اما زمانی که عمل نمی کند بسار نا امید می شوند !

,,

 

همچنین این سیستم از این پس می تواند چشم ها را به صورت جداگانه دنبال کند ! ( هم اکنون می توانید از انها استاده کنید ).

همچنین ردیابی چشم انداز کاربر بهبود یافته، و شرایط مختلف نور پردازی نیز اصلاحاتی یافته است !

 

بافت محیطی و سطوح

در نهایت ARKit از ویژگی های پیشرفته بافت های محیطی پشتیبانی می کند !

 

این بدین معناست که

اولا اپل می گویید که یک شبکه عصبی را در هزاران محیط تمرین می کند، که به ARkit اجازه می دهد تا محتوای شکاف فاصله ی بین شبکه های عصبی موجود در صحنه و ردیابی سطوح را با درجه ای از نهایت دقت ترسیم کند.

بافت محیطی همچنین امکان رندر کردن اشیا را در شیوه ای واقع گرایانه تر در زمینه صحنه را فراهم می کند !

USDZ فرمت جدید فایل AR object

 

علاوه بر ویژگی های جدید در ARKit 2.0، اپل طرح جدید فایل USDZ برای اشیا AR را در WWDC امسال اعلام کرد.

قالب USDZ Open Source پیکسار ( به معنای توصیف صحنه های مسطح ) در همکاری بین اپل و پیکسار توسعه داده شده است و شامل مدل های ۳D و بافت ان در یک فایل می باشد.

این قابلیت در iOS 12 و macOS Mojavi پشتیبانی خواهد شد، فایل های USDZ نسبتا کوچک هستند و می توانند در همه ی دستگاه ها به اشتراک گذاشته شوند، و یا در وب و یا در ویژگی Qouiklook اپل در macOS مشاهده شوند.

ادوبی پشتیبانی محلی خود را برای USDZ در برنامه های خود اعلام کرد، که یک پیروزی بزرگ برای تصویب زود هنگام فرمت یک فایل بود !

آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن