جریمه ی اپراتور ها ؛ کشمکش وزارت ارتباطات و اپراتور ها دیروز به مرحله ی جدیدی رسید.جایی که رسما وزارت ارتباطات توانست اجازه ی دولت برای تنبیه اپراتور ها را دریافت کند.حال امروز اما وزیر ارتباطات توضیحات تازه ای در این خصوص دارد.
جریمه ی اپراتور ها به کجا رسید؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت :
پرونده تخلف دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به سازمان حمایت از مصرفکنندگان ارجاع داده شده استو روز گذشته این سازمان، قطعیت گرانفروشی را تشخیص داد.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران در واکنش به موضوع قهر در فضای مجازی و برخی رسانه ها گفت :
قهر برای بچه ها است و طبیعتا بچه هستند و حوصله زیادی دارند و برای خودشان خبرسازی هایمیکند؛ خیر من قهر نکردم بلکه سه هفته درگیر بیماری شدید بودم و واقعاً حال جسمی مساعدی نداشتم و پس از آن نیز به دلیل رعایت پروتکلهای دولت و حفظ سلامت مسئولان تا زمانی که گواهی سبز سلامت خود را ارائه دهم در جلسات حضور نداشتم اما در محل کار خودم حضورداشتم و من فکر می کنم که طرح این موضوع به عنوان قهر بیشتر یک فضاسازی رسانهای است که همواره اطراف ما وجود دارند و عده ای دوستدارند این مطالب را منتشر کنند.
آذری جهرمی همچنین درباره تخلفات اپراتورهای تلفن همراه در زمینه گرانفروشی گفت :
گزارشهای سال مالی که از سوی شرکتهای اپراتورهااعلام شده است و بر اساس آن مالیات پرداخت میکنند، حاکی از سودهای چند هزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارد. از سمتی دیگر نیزشیوع کرونا استفاده مردم از اینترنت را بالا برده است و بر اساس گزارشهایی که وجود دارد در برخی از ماهها درآمد آنها رشد ۴۰ درصدیداشته است.هزینههای اپراتورها مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی ثابت است، اما درآمدشان رشد داشته است؛ بنابراین افزایشتعرفه آنها توجیه اقتصادی ندارد. برخی اپراتورها عنوان کردند برای حمایت از محتوای داخلی و رشد پیامرسان این اقدامات را انجام دادهاند،اما باید گفت در تمام مدت بیش از یک ماهی که تعرفهها افزایش پیدا کرده است نه تنها در مصرف پیامرسانهای داخلی رشدی اتفاق نیفتاده، بلکهاستفاده از پیامرسان خارجی نیز با کاهش مواجه نشده است.
وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرد :
با توجه به اعمال سیاست محدودسازی بستههای اینترنت، بر اساس آنچه اتفاق افتاده، عملا مصرف ترافیک داخلی دربرخی اپراتورها کاهش پیدا کرده و در واقع این سیاست بر ضد خودشان عمل کرده است. بحث دیگر در حوزه مقررات است که اقدام انجام شده،خلاف مقررات وضع شده است. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای برخورد با این تخلف، اختیاری تا حد جریمه دو میلیارد تومانی راداشت که انجام شد. پس از آن از دولت درخواست شد اختیارات بیشتری به این وزارتخانه بدهد تا بتواند با تخلفات، جدیتر برخورد کند که روزگذشته این مصوبه صادر شد و بر اساس آن اگر تا ۴۸ ساعت بستهها به حالت اول برنگردد، ما مجاز هستیم روزانه برای همراه اول حدود ۱۷میلیارد تومان و برای اپراتور ایرانسل ۱۲ میلیارد تومان جریمه اعمال کنیم.
جهرمی با بیان این موضوع که مردم به دنبال این هستند تا بدانند اعمال جریمهها چه سودی به حال آنها خواهد داشت، اظهار کرد :
این جریمهها به ایندلیل است که اپراتورها را ملزم به تبعیت از مقررات کند. بحث دیگر تخلف اپراتور ها از مقررات است؛ پرونده تخلف این دو اپراتور به سازمانحمایت از مصرفکنندگان ارجاع داده شده است و روز گذشته این سازمان، قطعیت گرانفروشی را تشخیص داد.
وزیر ارتباطات افزود :
از آنجا که آماری در این خصوص ارائه نشده است، سازمان تنظیم مقررات حجم گران فروشی اپراتورها را مبلغ ۶۰۰میلیارد تومان استحصال و به سازمان تعزیرات ارسال کرده است؛ دادگاه درباره گرانفروشی برگزار شده و قطعا دادگاه هم مطابق با ضوابطاحکامی صادر خواهد کرد که هیچ کسی جرأت نکند بر خلاف مقررات و در جهت سوم مردم در کشور عمل کند؛ در هر صورت یک اتفاقناخوشایندی است که افتاده است. بازار اپراتورها دولتی نیست و خصوصی و در دست مردم است. ما به طور جدی ناظر این بازار هستیم و باقاطعیت برخورد خواهیم کرد.
آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن
نوشتههای تازه
- آیفون ۱۷ و هر آنچه که تاکنون از این دستگاه می دانیم ؛ بیخیالِ آیفون ۱۶!
- معرفی ۱۵ ترفند سافاری در آیفون که از چشم شما مخفی مانده اند
- هر آنچه که در مورد آیپد پرو و آیپد ایر ۲۰۲۴ می دانیم ؛ هیجان اپل در بهار
- حلقه اپل و هرآنچه که از این محصول می دانیم ؛ آینده ای عجیب برای اپل
- هرآنچه که از آیفون ۱۶ می دانیم ؛ آپگرید اساسی برای این خانواده پُرحاشیه
- نگاهی به تمامی تغییرات iOS 17.4 ؛ دنیایی از تغییرات جدید
- آموزش کامل بازگشت آنتن آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ ؛ تلاش برای رستگاری…
- آموزش کامل ثبت کردن اسکرین شات تمام صفحه در آیفون