تغییر و تحول در صنعت استریم موسیقی – سرویس‌هایی همچون اسپاتیفای، اپل موزیک و موارد مشابه تأثیر زیادی روی سلیقه موسیقایی مردم دارند و با پیشنهادهای خود به آن‌ها جهت می‌دهند.

  • آمارهای استریم موسیقی نشان می‌دهد که نام‌های مشهوری همچون آریانا گرانده، پست مالون و بیلی ایلیش سهم عمده‌ای از پخش موسیقی را در اختیار دارند. دراین‌میان نام‌های کمترشنیده‌شده‌ای هم هستند که سهم بیشتری را در مصرف موسیقی کاربران به خود اختصاص می‌دهند.

 صنعت استریم سلیقه موسیقایی بدنه جامعه را تغییر می‌دهد

تغییر و تحول در صنعت استریم موسیقی

شهرت روزافزون و برق‌آسای سرویس‌های استریم موسیقی باعث افزایش فرصت‌ها در بازار موسیقی شده است. به‌علاوه همین رویکرد جدید باعث شد تا بخش مستقل (مشهور به Indie) که خارج از سلطه‌ی نام‌های بزرگ تولیدکننده‌ی موسیقی قرار دارند، پشتوانه‌ای قابل‌توجه پیدا کنند. سرویس‌های موجود کاربران را به شنیدن موسیقی‌های متنوع تشویق می‌کنند. درنتیجه علاقه‌مندان به موسیقی در سرتاسر جهان به خروج از دایره‌ی همیشگی نام‌های مشهور تشویق می‌شوند. به‌علاوه با تغییر سیستم پرداخت برای موسیقی‌ها، نحوه‌ی درآمدزایی دسته‌ی ایندی (ایندی، شکل کوتاه‌شده ایندیپندنت و به‌معنای مستقل است که عموما برای هنرمندان مستقل موسیقی به‌کار می‌رود) هم تغییر می‌کند و آن‌ها سهم بیشتری از ثروت موجود در صنعت را در اختیار می‌گیرند.

گروه مرلین از نماینده‌های توزیع ۲۰ هزار گروه مستقل محسوب می‌شود. آن‌ها در آمار ماه جاری و با بررسی عضویت‌های سالانه دریافتند که نرخ امیدواری فعالان مستقل صنعت موسیقی به بالاترین حد خود رسیده است. ۸۵ درصد از اعضای این گروه اعلام کردند که به آینده‌ی کسب‌وکار خود امید دارند. آن‌ها درآمد حاصل از حضور در سرویس‌های استریم را به‌عنوان دلیل امیدواری خود بیان کردند.

در صنعت موسیقی جهانی سه نام بزرگ به‌عنوان تهیه‌کننده‌های اصلی دیده می‌شود. Universal Music Group، Sony Music Entertainment و Warner Music Group، بزرگان صنعت هستند که درآمدهایشان بیشترین تأثیر را در پیشرفت صنعت موسیقی خصوصا در آمریکا دارد. اخیرا درآمدهای این شبکه‌ها افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. از چهار سال پیش که صنعت استریم سهم خود را از یک سوم به سه چهارم بازار موسیقی افزایش داد، مجموع درآمد شرکت‌های مذکور رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد. چنین پیشرفتی برای فعالان ایندی هم رخ داد و آن‌ها هم بخشی از دلارهای سرازیرشده را تصاحب کردند.

هنوز هنرمندانی که نام‌های بزرگ را به‌عنوان پشتیبان در اختیار دارند، در بزرگ‌ترین رتبه‌بندی سرویس‌های استریم دیده می‌شوند. به‌عنوان مثال در اسپاتیفای (بزرگ‌ترین سرویس استریم موسیقی در جهان) نام‌های برتر همگی عضو برندهای مشهور هستند. اد شیران، جی بالوین، بیلی ایلیش، جاستین بیبر و خالد، رتبه‌های برتر این سرویس هستند. به‌علاوه فهرست پخشی که بیشترین مشتری را در اسپاتیفای به خود اختصاص می‌دهد، Today’s Top Hits نام دارد که آن هم مملو از نام‌های مشهور است.

رولینگ استونز در ابتدای ماه جاری میلادی تحلیلی در سرویس‌های استریم انجام داد که نتایج قابل‌توجهی به‌همراه داشت. آن‌ها اعلام کردند که برترین هنرمندان جهان در سه سال اخیر کاهش قابل‌توجهی در سهم خود از استریم موسیقی تجربه کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۸ درصد رشد استریم موسیقی در ایالات متحده به آهنگ‌هایی اختصاص یافته است که هیچ‌گاه در فهرست ۵۰۰ آهنگ برتر نبوده‌اند.

 

استریم و درآمد آن

 

تغییر و تحول در صنعت استریم موسیقی

افزایش استریم آثار هنرمندان مستقل، قطعا به‌معنای افزایش درآمد آن‌ها خواهد بود. قبلا علاقه‌مندان به موسیقی پیش از دریافت محصول مورد نظر که به‌صورت CD، کاست یا دانلود دیجیتال بود، هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کردند. در دوران استریم، دسترسی به حجم عظیمی از آثار هنری جهان تنها با پرداخت هزینه‌ی اشتراک ممکن است. درآمد حاصل نیز طبق الگوریتم‌های مورد نظر شرکت استریم، بین هنرمندان و شرکت‌های مرتبط پخش می‌شود.

 

در نتایج تحقیقات رولینگ استونز پیرامون تأثیر صنعت استریم روی دنیای موسیقی می‌خوانیم:

صنعت استریم به آسانی و با قدرت، اکوسیستم تجاری ایجاد می‌کند که در آن بخش بیشتری از جامعه‌ی هنرمندان توانایی کسب درآمد خواهند داشت. درنتیجه بزرگ‌ترین نام‌های هنری حاضر در جهان هم مجبور به تقسیم سهمی از درآمد خود می‌شوند.

 

در این دنیای مدرن شاهد پیشرفت در حوزه استریم موسیقی هستیم که بسیار سریع در حال رشد است و هرچه رو به جلو میرود رقبای این بازار پر از مشتری بیشتر میشود.

 

منبع : Apple music , Verge