حدود دو ماه از عرضه رسمی کنسول نسل نهم شرکت سونی ، یعنی پلی استیشن ۵ گذشته است و به همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله نگاهی بی‌اندازیم به نحوه عملکرد کنترلر دوال سنس این دستگاه. با آیکلاریفاید همراه باشید.

کنترلر دوال سنس

بررسی چگونگی عملکرد کنترلر دوال سنس پلی استیشن ۵

کنترلر پلی استیشن ۵ با طراحی جذاب خود توانسته است تا نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند. شرکت سونی دیگر از نام دوالشاک در این کنترل استفاده نکرده چرا که معتقد است کنترلر جدید توانایی‌های کاملا جدیدی را ارائه می‌دهد که آغازگر نسل جدیدی از کنترلر‌های پلی استیشن است.

در نگاه اول تفاوت‌های ظاهری نسبت به دوالشاک ۴ خودنمایی می‌کنند، کنترلر جدید اکنون به خاطر زبان طراحی جدید پلی استیشن ۵، سیاه و سفید است که رنگ سفید در آن بیشتر غالب است. همچنین ابعاد این کنترلر نیز کاملا از نسل پیشین بزرگتر جلوه می‌کند. با نگاهی سریع به دوالسنس می‌توان متوجه شد که سونی درگاه USB C را جایگزین درگاه میکرو USB سابق کرده است که خبر بسیار خوش‌آیندی محسوب می‌شود چرا که اکنون سرعت شارژ دسته بسیار سریع‌تر از گذشته است. از طرفی دیگر نیز میکروفون به دسته اضافه شده تا بتوان بدون اتصال هیچ هدست خاصی، در بازی‌های آنلاین با دوستان خود صحبت کنید و همچنین به لطف رابط کاربری جدید پلی استیشن ۵ ، می‌توانید با صحبت کردن، سخنان خود را به متن تبدیل کنید تا دردسر‌های پیشین را برای تایپ نکشید.

با این حال دو ویژگی کاملا جدید در دسته‌ی پلی استیشن ۵ وجود دارد که سونی مانور بسیار زیادی را روی آن‌ها می‌دهد: تریگر‌های انطباقی و بازخورد هپتیک.

 

بازخورد هپتیک

بازخورد هپتیک

بازخورد هپتیک در واقع تکنولوژی جدیدی در موتور لرزشی کنترلر است که به بازیکنان حس بهتری از لرزش را ارائه می‌دهد و عمق بیشتری را به تجربه‌ی بازی‌ها می‌افزاید. کنترلر دوالسنس به جای موتور‌های لرزشی سابق ، اینبار از موتوری به نام Voice Coil Actuators استفاده می‌کنند. موتور‌های قدیمی لرزش سال‌ها است که در انواع کنسول‌های استفاده می‌شوند و هر کس که یک بار از کنسول‌های بازی استفاده کرده باشد، کاملا با آن‌ها آشنا است. در واقع کاربرد اصلی آن‌ها، این است که در لحظات حساس هر بازی، هیجان بیشتری را به بازی تزریق کنند و طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که توانسته باشند تا این کار را با موفقیت انجام دهند. با این حال برخی از اوقات نیز این لرزش‌ها تمرکز را از بازیکنان می‌گرفتند و به همین دلیل برخی از بازیکنان ترجیح می‌دادند که این لرزش‌ها را از طریق تنظیمات کنسول خود، خاموش کنند.

دوالشاک ۴ از فلز‌های نیم دایره‌ای متصل به یک مکانیزم چرخشی، برای ایجاد لرزش استفاده می‌کرد. این در حالی است که در کنترل دوالسنس از فعال کننده سیم‌پیچ‌های صدا استفاده می‌شود تا تجربه‌ی بسیار بهتری به مخاطبان داده شود. درجه‌ی دقت در این تکنولوژی جدید بسیار بالا است و هر لرزش می‌تواند با لرزش قبلی متفاوت باشد. این موضوع به مخاطبان کمک می‌کند که بیشتر در بازی غرق شوند و لحظات حساس را به خوبی حس کنند.

چگونگی عملکرد دوالسنس

برای درک درست و بهتر از چگونگی عملکرد کنترلر دوالسنس، بهتر است تا کمی در مورد الکترومغناطیس‌ها بدانیم. در واقع در فیزیک، نمی‌تواند بدون الکتریسیته هیچ مغناطیسی وجود داشته باشد. این قانون به صورت عکس نیز صادق است. می‌توان این طور گفت که هرچیزی که توانایی بوجود آوردن الکتریسیته را داشته باشد، می‌تواند مغناطیس را نیز به وجود آورد. اصلا انتقال الکترون‌ها از یک جسم به جسمی دیگر باعث ایجاد نیروی مغناطیس می‌شود. حال با این مقدمه وقت آن رسیده است که به دوالسنس بازگردیم.

تکنولوژی فعال کننده‌ی سیم پیچ صدا که پیش از این نیز به آن اشاره شد که در دوالسنس وجود دارد، دقیقا از همین قانون الکتریسیته و مغناطیس استفاده می‌کند. در الکترومغناطیس، قانونی به نام قانون لونرز وجود دارد. نیروی لورنز زمانی ایجاد می‌شود که جریان الکتریسیته در یک جهت در حال حرکت است و نیروی مغناطیس در جهت مخالف آن شکل می‌گیرد. در نهایت نیروی لونز به سمتی دیگر حرکت می‌کند. در واقع در نمودار XYZ، ما با سه نیروی مختلف طرف خواهیم بود. مغناطیس، الکتریسیته و لورنز.

نیروی لورنز

بدیهی است که این مسائل ممکن است کمی گیج کننده باشند اما به هر حال برای توضیح یک تکنولوژی کاملا جدید، شرح برخی مسائل تئوری، ضروری است. خلاصه امر این است که سیم پیچ‌های صدا در دوالسنس، شامل یک سیم‌پیج و یک آهن ربای قوی می‌شوند که قدرت به وجود آوردن میدان مغناطیسی قوی را فراهم می‌کنند. البته که آهن ربا تنها می‌تواند از قطب شمالی به قطب جنوبی میدان ایجاد کند و به همین دلیل این موضوع زمینه‌ی ایجاد نیروی لورنز را فراهم می‌کند.

دوالسنس

خب این دیگر به سازندگان بازی‌های مختلف برمی‌گردد که جریان ایجاد شده را چگونه هدایت کنند. بسته به انتخاب بازیسازان، نیروی لونز می‌تواند در جهت دلخواه آن‌ها ایجاد شود یا حتی با ایجاد یک نوسان میان مسیر‌های جریان اصلی ، نیروی لورنز به طور دائم به لرزش می‌افتد که برخلاف کنسول‌های پیشین، این لرزش می‌تواند به طور آنی قطع و وصل شود.

 پلی استیشن 5

جالب است بدانید که به دلیل اینکه سیم پیچ‌های ذکر شده تمام دسته را پوشش نمی‌دهند،‌می‌توان عمق لرزش‌ها را به خوبی حس کرد و به همین دلیل حس هر لرزش می‌تواند متفاوت باشد. حال اگر شرکت سونی آهن ربای درون دوالسنس را به صورت چرخشی طراحی کرده باشد، این موضوع به این معنی خواهد بود که یک نقطه از دسته می‌تواند بلرزد بدون آنکه نقطه‌ی دیگر به لرزش بی‌افتد.

این موضوع بسیار انقلابی خواهد بود چرا که به عنوان مثل اگر دشمنی از سمت راست شما حمله کند، فقط قسمت راست دسته می‌لرزد و شما از موقعیت دقیق او با خبر خواهید شد. فوق العاده است نه؟

 

تریگر‌های انطباقی

تریگر انطباقی

علاوه بر لرزش هپتیک، دوالسنس از ویژگی دیگری به نام تریگرهای انطباقی نیز بهره می‌برد که توضیح آن چندان کار سختی نیست. در واقع سازندگان بازی‌ها می‌توانند توسط برنامه نویسی، به تریگر‌های دسته دستور دهند که در موقعیت‌های ویژه چه واکنشی را از خود نشان دهند. به عنوان مثال می‌توان هنگام استفاده از یک سلاح گرم، تریگر بسیار نرم و روان باشد تا حس شلیک با یک کلت را به کاربر دهد اما هنگام استفاده از یک تیر و کمان، تریگر سفت شود تا حس کشیدن سیم، به خوبی منتقل شود. البته این موضوع در کنترلر ایکس باکس سری ایکس و اس نیز وجود دارد اما سونی ادعا کرده است که این ویژگی در کنسول خود انقلابی است و صد البته با تجربه ی نزدیک کنترلر به این موضوع پی خواهید برد.

 

شرکت سونی بارها اعلام کرده است که کنترل دوالسنس تا سطح زیادی قابل برنامه نویسی است و رویکر‌د‌های مختلفی را می‌تواند در شرایط مختلف داشته باشد. همچنین اعلام شده است که این کنترلر در آینده با آپدیت‌های نرم افزاری مدام بهتر و بهتر خواهد شد. موضوعی که برای اولین بار است در صنعت بازی‌های ویدیویی پیاده سازی می‌شود و نوید یک تجربه شگفت انگیز را می‌دهد.