فیس بوک در iOS 14 | فیسبوک در روز چهارشنبه اعلام کرد که علاقه ای به سیستم عامل جدید اپل یعنی iOS 14 ندارد. البته برخلاف سایر حواشی اخیر اپل، این مورد مربوط به اپ استور و قوانین سخت گیرانه ی اپل نیست. در عوض، در سیستم عامل iOS 14، توسعه دهندگان برای ردیابی فعالیت کاربران در پلتفرم ها، باید ابتدا از کاربران اجازه بگیرند.

فیس بوک در iOS 14
فیس بوک در iOS 14

 

فیس بوک در iOS 14

توسعه دهندگان برای انجام این کار میتوانند از سیستم IDFA که متعلق به اپل است استفاده کنند و فعالیت های یک دیوایس (شخص) را ردیابی کنند. اما در iOS 14 نه تنها کاربران میتوانند IDFA را خاموش کنند، بلکه در صورت روشن بودن آن نیز اپلیکیشن ها همچنان باید از کاربران اجازه بگیرند تا بتوانند از IDFA استفاده کنند.

فارغ از IDFA نیز اپلیکیشن ها در کل باید برای هر نوع ردیابی ای از کاربران اجازه بگیرند. این مورد برای فیسبوک (و گوگل) بسیار بد است چرا که بخش گسترده ای از کسب و کار این شرکت مبنی بر ردیابی تمام کارهایی است که ما به صورت آنلاین انجام می‌دهیم. همچنین باید بگوییم که فیسبوک ترجیح می‌دهد که کاربران خیلی از این موضوع اطلاع نداشته باشند. در کل فیسبوک به هیچ وجه علاقه ندارد که هر دفعه که کاربران اپلیکیشن را اجرا می‌کنند، از آنها اجازه بگیرد که فعالیت آنها را ردیابی کند.

نگرانی اصلی فیسبوک از این بابت است که اپل بسیار سرسختانه از حریم خصوصی کاربران دفاع میکند و این قطعاً به نفع کاربران است. طبیعتاً بسیاری از کاربران تصمیم می‌گیرند که اجازه ی ردیابی فعالیت را به پلتفرم هایی نظیر فیسبوک ندهند. به طور دقیق تر، هیچ کاربری علاقه ندارد که فعالیتی که در فضای آنلاین دارد، تحت نظر باشد.

از این رو ارائه تبلیغات نیز در فیسبوک سخت تر خواهد شد چرا که این تبلیغات عمدتاً مبتنی بر دیتایی است که پلتفرم ها از فعالیت کاربران در فضای مجازی به دست می‌آورند. فیسبوک معتقد است که iOS 14 باعث می‌شود که شرکت ها خیلی سخت تر بتوانند با کاربران ارتباط برقرار کنند و سرویس‌ها و محصولاتشان را به وسیله ی تبلیغات عرضه کنند. مسئله این است که فیسبوک از کسب و کار حرف می‌زند، اما اپل صرفاً یک کار اخلاقی را انجام میدهد.

در نتیجه فیسبوک می‌گوید که iOS باعث میشود که درآمدش از طریق Audience Network به میزان ۵۰ درصد کاهش داشته باشد. در واقع فیسبوک از این طریق اجازه ی ارائه ی تبلیغات در اپلیکیشن خود را می‌دهد. Audience Network بخش بسیار کوچکی از درآمد ۷۰ میلیارد دلاری فیسبوک است، اما نگرانی فیسبوک کاملاً قابل درک است.

فیسبوک در بلاگ خود نوشته است:

“از آنجایی که Audience Network به شکل گسترده ای با ارائه ی تبلیغات در اپ ها مرتبط است، این تغییرات می‌توانند تأثیرات بسیار بدی داشته باشند. iOS 14 باعث میشود که کمپانی ها توانایی خود برای تنظیم و ارزیابی کمپین های خود را از دست بدهند و در نتیجه درآمد انتشار دهندگانی که از Audience Network بهره میبرند، کاهش خواهد یافت. با وجود تمام تلاش های ما، تأثیر منفی آپدیت های اپل بر روی Audience Network به قدری گسترده خواهد بود که دیگر لزومی نخواهد داشت که ما آن را در iOS 14 ارائه دهیم.”

 

فیس بوک در iOS 14
فیس بوک در iOS 14

مشکل اصلی این نیست که کاربران به اجازه فیسبوک اجازه ی ردیابی نخواهند داد و درآمد این شرکت کم خواهد شد. مشکل اصلی فیسبوک این است که اپل قصد دارد تمام روش هایی که فیسبوک از طریق آنها فعالیت های آنلاین کاربران را ردیابی میکند را مسدود کند.

البته این اصلاً جدید نیست. اپل تغییرات بسیار مهمی را در iOS و macOS اعمال کرده است که باعث می‌شود دسترسی وبسایت ها به اطلاعات شما محدودتر شود. برای مثال اپل در iOS 13 آپشن Sign in with Apple را به آپشن های فیسبوک و گوگل اضافه کرد. تفاوت آپشن اپل این است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند اطلاعات خودشان را مخفی کنند. همچنین این اقدام اپل باعث میشود که سایر شرکت ها متوجه نشوند که کاربران در کدام اپلیکیشن ها اکانت ساخته اند.

همچنین ورژن جدید مرورگر سافاری نیز کوکی های third-party را در حالت پیش فرض محدود میکند. این کوکی ها در واقع یک سری کد هستند که توسط وبسایت ها در مرورگر شما باقی می‌مانند و در نتیجه وبسایت ها قادر خواهند بود که فعالیت آنلاین شما را ردیابی کنند (درست مانند فیسبوک).

بیشتر بخوانید

 

به محض اینکه مردم بفهمند که فیسبوک چه حجمی از اطلاعات آنها را جمع آوری میکند، درآمد کلان فیسبوک در معرض خطر قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که فیسبوک از iOS 14 متنفر است. این سیستم عامل به شما می‌گوید که حریم خصوصی شما در چه وضعیتی است و همچنین به شما این امکان را می‌دهد که کنترل اطلاعات خود را در دست داشته باشید.

البته کمپانی های کوچکی که تبلیغات خود را در فیسبوک ارائه می‌دهند نیز در نهایت ضرر خواهند کرد.

منبع: INC