معرفی ۱۵ اثر برتر هائایو میازاکی که باید همین امروز ببینید

هنگامی که صحبت از انیمیشن به میان می‌آید، اغلب مردم از پیکسار به‌عنوان بهترین فیلم‌ساز این عرصه یاد می‌کنند. گرچه پیکسار انیمیشن‌های بی‌نظیری را منتشر نموده و لایق شهرتی است با آن یاد می‌شود، ولی نمی‌توان این شرکت را بهترین انیمیشن‌ساز دنیا قلمداد نمود؛ چرا که این عنوان از پیش برای هایائو میازاکی رزرو شده‌است!

میازاکی

هایائو میازاکی کیست؟

این انیماتور و روایت‌گر اسطوره‌ای ژاپنی، در سال ۱۹۷۱ میلادی و با کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی پا به این عرصه گذاشت و با گذشت سه دهه‌ی بعدی، به یکی از بهترین انیمیشن‌سازان دنیا تبدیل شد. حتی بدترین فیلم‌های میازاکی هم از گل سرسبد بسیاری از کمپانی‌های دیگر، سر ترند.

در این مقاله، سعی کرده‌ایم ۱۰ شاهکار را از میان انبوه‌ آثار کم‌نظیر میازاکی انتخاب کرده و به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

۱۵. روزی که یک ستاره خریدم (۲۰۰۶) – THE DAY I Bought A STAR

میازاکی

میازاکی در سال ۲۰۰۶، انیمیشن کوتاهی را نویسندگی و کارگردانی کرد که تبدیل به یک اثر ماندگار شد. در این اثر ۱۶ دقیقه‌ای، داستان پسر جوانی به نام «نونو» را روایت می‌کند که با فروش سبزیجات زندگی می‌گذراند. یک روز پسرک سبزیجاتش را با یک دانه‌ی کوچک معاوضه می‌کند. پس از کاشتن دانه، گیاهی می‌روید که اتمسفر و حیات ویژه‌ای را بر سطح خود دارد.

 

۱۴. کونان، پسری از آینده (۱۹۸۴) –

CONAN THE FUTURE BOY: THE BIG GIANT ROBOT’S RESURRECTION

میازاکی

این اثر یک مورد ویژه به‌شمار می‌رود؛ چرا که تنها ۳ قسمت از سریالی با همین عنوان است که در سال ۱۹۷۸ در ژاپن پخش شد. حتی در قسمت سوم هم بخشی از پایان‌بندی انیمیشن حذف شده تا حضور شخصیت‌هایی که در نسخه‌ی سینمایی کونان حضور ندارند، مخاطبین را گیج نکنند.

«کونان، پسری از آینده»، داستان دنیایی را روایت می‌کند که در آن، جنگ سبب بروز زلزله‌هایی شدید شده و بیشتر زمین را آب و دریا پوشانده‌است. قهرمان داستان، پسری به نام کونان است که با دختری به نام لانا آشنا می‌شود و با کمک یک‌دیگر به جنگ مسببان شیطانی اوضاع نابه‌سامان دنیا می‌روند.

 

۱۳. مِی و کیتنبو‌س (۲۰۰۲) – MEI AND THE KITTENBUS

میازاکی

همه‌ی طرفدارانی که عاشق «همسایه‌ی من، توتورو» بودند، در سال ۲۰۰۲ یک هدیه‌ی ویژه دریافت کردند. این اثر سینمایی که ۱۴ سال بعد از انیمه‌ی افسانه‌ای میازاکی منتشر شد، دنباله‌ای ۱۳ دقیقه‌ای است که همه سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند. «چیکا ساکاموتو» باری دیگر برای اجرای صدای شخصیت مِی به انیمیشن باز گشت و میازاکی نیز وظیفه‌ی نگارش و ویراستاری را شخصاً برعهده گرفت. این انیمیشین، ماجراهای مِی و فرزند کتبوس، یا همان کیتنبوس را دنبال می‌کند.

 

۱۲. بورو، کرم ابریشم (۲۰۱۸) – BORO THE CATERPILLAR

میازاکی

گرچه «باد برمی‌خیزد» آخرین اثر میازاکی پیش از بازنشستگی بود، ولی عشق به انیمیشین هرگز او را رها نکرد. او در سال ۲۰۱۸ و در سن ۷۷ سالگی، انیمیشن کوتاه «بورو، کرم ابریشم» را تولید و منتشر کرد. این انیمیشن درباره‌ی یک کرم ابریشم تازه متولد‌شده است که اولین گام‌های خود را در جهانی جدید برمی‌دارد. این اثر به نوعی یک اثر هنر و تجربه‌است که هیچ دیالوگی ندارد و «تاموری» (یک کمدین ژاپنی) به تنهایی وظیفه‌ی تمام آواها و اصوات انیمیشن را به‌انجام رسانده‌است.

 

۱۱. نوسیکا از دره‌ی بادها (۱۹۸۴) –Nausicaa of the Valley of the Wind

میازاکی

این اثر،‌ اولین فیلم ضد جنگی است که میازاکی منتشر نمود. داستان، ۱۰۰۰ سال پس از نبردی آغاز می‌شود که تقریباً تمام دنیا را از میان برده و آن‌چه باقی مانده نیز با هوایی آلوده و دریاهایی سمی در بر گرفته‌شده. در این میان، شیرزنی ظهور می‌کند که نوسیکا نام دارد و مردمش را برای بازپس گرفتن دنیا هدایت می‌کند.

 

۱۰. خدمات تحویل بار کی‌کی (۱۹۸۹) -Kiki’s Delivery Service

میازاکی

«خدمات تحویل بار کی‌کی» اولین اثر میازاکی پس از پایان شاهکار او، «همسایه‌ی من، توتورو» است. میازاکی با انتشار این انیمیشن، ثابت کرد که می‌تواند همواره مخاطبانش را راضی نگه دارد و استاد روایت داستان‌هایی با فضاهای متفاوت است.

داستان این انیمیشن در مورد ساحره‌ی  ۱۳ ساله‌ای به نام کی‌کی است که باید پیش از ادامه‌ی تمریناتش، یک سال را به تنهایی بگذراند. پس از این‌که افسردگی به‌مرور قدرت‌هایش را از او می‌گیرد، او مجبور می‌شود با مشکلاتش دست‌وپنجه نرم کند و جایگاهش را در دنیا بیابد.

 

۹. شهر اشباح (۲۰۰۱) – Spirited Away

میازاکی

«شهر اشباح» احتمالاً شناخته‌شده‌ترین اثر میازاکی در میان آحاد جامعه است. این اثر داستانی را روایت می‌کند که در نگاه اول، شبیه به یک قصه‌ی پریان معمولی است؛ ولی نحوه‌ی پیشبرد داستان، آن را از هر اثر دیگری متمایز می‌کند. شهر اشباح، در مورد دختری به نام «چی‌هیرو» است که پدر و مادرش به خوک تبدیل شده‌اند.

آن‌ها سر از دنیایی در می‌آورند که نقطه‌ی مقابل دنیایی است که از آن آمده‌اند. هنگامی که چی‌هیرو مجبور می‌شود با اشباح بدخواه شهر مبارزه کند، خطر بزرگی را پیش رو می‌بیند و سعی می‌کند خود را نجات دهد.

این انیمیشن اسکار بهترین انیمیشن را کسب نموده و از دیدگاه بسیاری از طرفداران، بهترین ساخته‌ی میازاکی است.

 

۸. قلعه‌ای در آسمان (۱۹۸۶) – Castle In The Sky

میازاکی

«قلعه‌ای در آسمان»، اولین اثر میازاکی بود که توسط کمپانی گیبلی منتشر شد. این اثر، اولین شاهکار واقعی میازاکی به‌شمار می‌رود و یکی از برترین آثاری است که میازاکی در تمام دوران حرفه‌ای خود تولید نمود. داستان انیمیشن، در مورد دختری است که می‌تواند در هوا معلق شود و پسری که می‌خواهد شهر معلق «لاپوتا» را پیدا کند.

 

۷. پورکو روسو (۱۹۹۲) – Porco Rosso

میازاکی

اغلب آثار میازاکی یک وجه تشابه دارند؛ عشق به پرواز و ماجراجویی‌هایی که بر فراز آسمان انجام می‌شوند. پورکو روسو، این فانتزی را مال خود می‌کند و پورکو، قهرمان داستان، که یک خوک عظیم‌الجثه است را تبدیل به یک استاد پرواز می‌کند.

این انیمیشن ممکن است بسیار عجیب‌وغریب به‌نظر برسد؛ ولی عجیب بودن آن، از حال‌وهوایی متفاوت از دیگر آثار انیمیشنی با محوریت حیوانات برخوردار است. پورکو، ضدقهرمانی‌است که در ابتدا تنها برای خودش کار می‌کند؛ اما خیلی زود خودش را در حال نجات زندگی دیگران می‌یابد. به‌بیان دیگر، پوکو یک نسخه‌ی حیوانی از «هان‌سولو» در فرنچایز جنگ ستارگان است. جالب این‌که پوکو در ابتدا یک انسان بوده؛ ولی نفرین می‌شود تا مجبور باشد در هیبت یک خوک درشت‌پیکر به زندگی ادامه دهد.

 

۶. همسایه‌ی من، توتورو (۱۹۸۸) – My Neighbor Totoro

میازاکی

«همسایه‌ی من، توتورو»، اثری است که میازاکی را به دنیا معرفی کرد. تا پیش از انتشار این انیمیشن، میازاکی آثار فوق‌العاده‌ی دیگری را هم منتشر کرده‌بود؛ ولی این انیمیشن، دریاها را پیمود و آمریکایی‌ها را حسابی غافل‌گیر کرد. این اثر آن‌قدر نمادین و قدرتمند است که توتورو، خرگوش-گربه‌ی غول‌پیکری که در انیمیشن حضور دارد، به‌عنوان لوگوی رسمی کمپانی گیبلی برگزیده شده‌است.

این انیمیشن، داستان خانواده‌ای روستایی را در دوران پس از جنگ‌جهانی دوم و کشور ژاپن روایت می‌کند. دو دختر خانواده، دنیایی جادویی را در اطراف خود کشف می‌کنند و در آن با دوستان جدیدی، مانند توتورو، آشنا می‌شوند. این انیمیشن منبع الهام بسیاری از انیمیشن‌های پس از خود شد؛ از جمله آثار کمپانی پیکسار.

 

۵. شاهدخت مونونوکه (۱۹۹۷) – Princess Mononoke

میازاکی

کسب امتیاز ۹۴% از سوی طرفداران و ۹۲% از سوی منتقدین، ثابت می‌کند که با اثری بی‌کم‌وکاست رو‌به‌رو هستیم. داستان این انیمیشن، در مورد جنگ‌جویی به نام «آشی‌تاکا» است که پا به قلمروی ارواح، خدایان و جنگ‌جویان دیگر می‌گذارد و عاشق یک پرنسس می‌شود. داستان فیلم به‌عنوان اثری که کودکان را مخاطب قرار داده، بسیار بزرگ‌سالانه به‌نظر می‌رسد و لحظات فلسفه‌محور فراوانی را در خود جای داده است که در کنار یک سیر داستانی دراماتیک، مخاطبان را میان درستی و نادرستی اتفاقات سردرگم می‌کنند. به بیان دیگر، این اثر یک «میازاکی خالص» است.

 

۴. پونیو (۲۰۰۸) – Ponyo

میازاکی

پونیو در هنگام انتشار مورد توجه چندانی قرار نگرفت. هدف اصلی پونیو، مخاطبینی بودند که دوست نداشتند از زیرنویس استفاده کنند؛ بنابراین صداگذاری این اثر از ابتدا در آمریکا و با حضور صداپیشگان معروفی هم‌چون نواه سایرس، کیت بلانشت و مت دیمون صورت گرفت.

این اثر که از آثار پایانی میازاکی به‌شمار می‌رود، داستان یک‌ ماهی مؤنث به نام پونیو را روایت می‌کند که آرزو دارد روزی به یک دختربچه تبدیل شود. این اثر شاید بهترین داستان را در میان آثار میازاکی نداشته‌باشد؛ ولی از لحاظ زیبایی‌های بصری، قطعاً یکی از برترین آثار اوست.

 

۳. قصر متحرک هاول (۲۰۰۴) – Howl’s Moving Castle

میازاکی

«قصر متحرک هاول»، انیمیشنی کاندیدای اسکار و نوشته‌ی هایائو میازاکی است که بر اساس کتابی اثر دیانا وین جونز ساخته شده‌است. داستان انیمیشن در مورد دختری به نام سوفی است که به‌واسطه‌ی یک جادو پیر شده و به یک جادوگر جوان علاقه‌ پیدا می‌کند.

آن‌چه این اثر را از دیگر آثار میازاکی متمایز می‌کند، بازسازی بی‌نظیر مناظری است که در کتاب به‌قلم نگارش در آمده‌اند و به جرأت می‌توان گفت که این اثر،‌ زیباترین اثر بصری در کارنامه‌ی میازاکی است.

 

۲. باد برمی‌خیزد (۲۰۱۳) – The Wind Rises

میازاکی

«باد برمی‌خیزد» آخرین اثر میازاکی پیش از بازنشستگی (موقت) بود. داستان فیلم که از واقعیت الهام گرفته‌شده، در مورد «جیرو هوری‌کوشی» است؛ مرد جوانی که هواپیمای «Japanese Zero Fighter» را ابداع کرد؛ هواپیمایی که در جنگ‌جهانی دوم در ارتش ژاپن به‌کار گرفته‌شد.

این اثر در مورد قدرت تصور است و ثابت می‌کند که هیچ‌چیزی برای کسی که به آرزوهایش چنگ می‌اندازد، غیرممکن نیست. میازاکی که در طول سالیان در پرواز استاد شده بود و از قلعه‌های شناور تا جادوگرانی در هوا سر می‌خورند، از نگاه او دور نمانده‌بودند، در نهایت، تصمیم گرفت تا دوران حرفه‌ای‌اش را با مردی به پایان برساند که آرزوی پرواز را در سر می‌پروراند.

میازاکی با تولید این فیلم، یکی از جذاب‌ترین آثار کل دورانش را به مخاطبان ارائه داد.

 

۱. قلعه‌ی کالیوسترو (۱۹۷۹) – The Castle Of Cagliostro

میازاکی

هایائو میازاکی کارش را در سال ۱۹۷۱ و با کارگردانی ۱۵ قسمت از اثری تلویزیونی به نام «لوپینِ سوم» آغاز نمود. چند سال بعد، او دوباره به این مجموعه بازگشت و اثری به‌نام «قلعه‌ی کالیوسترو» را کارگردانی کرد که اولین فیلم مستقل او و در مورد لوپین سوم بود.

این اثر که جزء معدود آثار غیر-گیبلی میازاکی است، با یک دزدی بزرگ آغاز می‌شود و با اطلاع لوپین از این‌که به‌اشتباه روح شیطانی کُنت کالیوسترو را بیدار کرده، ادامه پیدا می‌کند. این اثر تا حدی کارتونی‌تر از باقی آثار میازاکی است؛ اما از کارگردانی بی‌نظیر آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

امروز از عمر «قلعه‌ی کالیوسترو» بیش‌از ۴۰ سال گذشته‌است؛ ولی هنوز هم می‌توان آن را اثری سرگرم‌کننده و جذاب به‌شمار آورد.

 

ما را به‌عنوان همراه فیلم‌ و سریالی‌تان فراموش نکنید!

 

منبع: ScreenRant

آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن