جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس – مایکروسافت در حال تهیج مشتریان درباره کنسول آینده خود یعنی ایکس باکس سری ایکس است، که در فصل تعطیلات امسال برای رقابت با پلی استیشن ۵ معرفی خواهد شد. تا الان اسم این کنسول را فهمیده‌ایم، تصاویر آن را دیده‌ایم و میدانیم که از بازی های نسل قبلی خود یعنی ایکس باکس وان پشتیبانی خواهد کرد و حالا به لطف یک پست جدید که در بلاگ Xbox Newswire منتشر شده است اطلاعات دقیق تری از سخت افزار آن به دست آورده‌ایم.

فیل اسپنسر گفته است که ایکس باکس سری ایکس دارای ۱۲ ترافلاپ قدرت GPU خواهد بود که از تکنولوژی ردگیری پرتو شتاب یافته توسط سخت افزار و سایه گذاری با سرعت متغیر پشتیبانی میکند و نرخ نوسازی تصویر آن تا ۱۲۰ fps خواهد بود. این کنسول دارای حافظه SSD خواهد بود (ظرفیت آن هنوز مشخص نیست) و از HDMI 2.1 پشتیبانی خواهد کرد. همه‌ی این موارد در دنیای کنسول ها جدید هستند اما پی سی گیمرها چند سالی است که با آن ها آشنا هستند، بنابراین از الان تجربه استفاده از این تکنولوژی ها را داریم و میدانیم که چه چیزی در انتظار کنسول گیمرها است.

 

جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس

جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس
جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس

 

 

 

جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس
جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس

 

 

جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس
جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس

 

جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس
جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس

 

 

چیپ سفارشی ساخت AMD، ۱۲ ترافلاپ قدرت GPU را به ارمغان می‌آورد

تا الان میدانیم که استفاده از چیپ ساخت AMD برای نسل بعدی ایکس باکس تایید شده است، این چیپ بر پایه معماری Zen2 ساخته خواهد شد و از نسل دوم RDNA به عنوان یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های GPU برخوردار است. ولی امروز اطلاعات بیشتری از این چیپ ۸ هسته‌ای به دست آوردیم. اسپنسر میگوید “توسعه دهندگان خواهند توانست محصولات خود را برای قدرت ۱۲ ترافلاپسی این GPU آماده کنند، قدرتی که دو برابر ایکس باکس وان ایکس و هشت برابر قدرت ایکس باکس وان است.” اگر بخواهیم مفهوم ترافلاپس را به طور ساده توضیح دهیم باید بگوئیم: قدرت پردازشی یک چیپ را با یک عدد واحد بیان میکند. البته این عدد یک شمای کلی از قدرت چیپ را به دست میدهد و چندان دقیق نیست، مثلا نمیتوان با استناد به آن مواردی مثل فریم ریت و رزولوشن بازی ها را به دست آورد. با استفاده از عدد ترافلاپس نمیتوان مقایسه دقیقی انجام داد اما میتواند برای یک پیش بینی کلی کمک کند.

برای مقایسه بیایید نگاهی به سخت افزار یک PC داشته باشیم. در بخش پردازنده، ارزان ترین نمونه هشت هسته‌ای که میتوان خریداری کرد Ryzen 7 3700X با قیمت ۳۰۰ دلار است، من شک دارم که قدرت پردازنده ایکس باکس سری ایکس با این نمونه برابر باشد. حاضرم شرط ببندم که بیشتر شبیه به نسخه پائین رده تر AMD به نام Ryzen 3 خواهد بود که با هسته های بیشتر و قابلیت های گرافیکی بهتر برای مایکروسافت شخصی سازی شده است.

قعلا مقایسه دقیق امکان پذیر نیست اما اگر فقط به عدد ترافلاپس توجه کنیم نزدیک ترین رقیب آن Radeon RX 5700 XT است که بر پایه RDNA-1 ساخته شده است. قدرت این GPU با قیمت ۴۰۰ دلاری برابر با ۹ ترافلاپس است. موقعی که آن را بررسی میکردیم بسیار متعجب شدیم که چطور یک GPU با این سطح قیمتی تجربه گیمینگ ۱۴۴۰p را فراهم میکند، در صورتی که برخی تنطیمات گرافیکی را غیر فعال کنید میتوانید تجربه‌ی ۴K را هم داشته باشید. اما ترافلاپس فقط بخشی از داستان است و GPU ایکس باکس سری ایکس قابلیت های بسیار جذابی را در دل خود دارد.

 

جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس
جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس

 

ردگیری پرتو، سایه گذاری با سرعت متغیر و فریم ریت ۱۲۰ fps

در صورتی که پیگیر اخبار دنیای گیمینگ باشید در دو سال گذشته بیشتر از هر چیزی راجع به تکنولوژی ردگیری پرتو شنیده‌اید. در صورتی که چیزی راجع به آن نشنیده باشید باید بگوییم که این تکنولوژی یک تکنیک رندر است که پرتوهای نور بین منبع نور مثل لامپ یا خورشید و دوربین بازی را ردگیری میکند. این تکنولوژی امکان نورپردازی، سایه گذاری و بازتاب طبیعی تر را فراهم میکند؛ هرچند این قابلیت به دلیل استفاده زیاد از قدرت GPU باعث کاهش فریم ریت بازی ها میشود. ایکس باکس سری ایکس از شتاب سخت افزاری برای استفاده از این قابلیت استفاده میکند، مشابه چیزی که کارت گرافیک های سری RTX انویدیا که در اواخر ۲۰۱۸ آمدند از آن بهره مند بودند. AMD هنوز محصولی با پشتیبانی از این قابلیت معرفی نکرده است اما انتظار داریم امسال شاهد چندین کارت گرافیک با این قابلیت از سمت AMD باشیم. با این وجود کارت پرافیک های پشتیبانی کننده از ردگیری پرتو بسیار گران قیمت هستند (ارزان ترین نسخه حال حاضر RTX 2060 انویدیا با قیمت ۳۳۰ دلاری است) پس باید انتظار نسخه‌ای نه چندان قوی در ایکس باکس را داشته باشیم که توانسته بین عملکرد و قیمت تناسب خوبی برقرار کند.

گفته میشود نسل جدید ایکس باکس قابلیتی هم به نام Variable-rate shading دارد که وظیفه آن سبک تر کردن بار پردازشی GPU با کم اهمیت تر کردن برخی اشیا است که در فریم خاصی مهم نیستند. این سیستم با متمرکز کردن قدرت پردازشی GPU روی کاراکترها، افکت ها و بافت هایی که کاربر در حال نگاه کردن به آن‌ها است چشمان کاربر را فریب میدهند تا تمام صحنه را با کیفیت همان قسمتی که به آن خیره شده ببیند و بار پردازشی GPU را کاهش دهد. Digital Foundry یک ویدئو از Wolfenstein: Youngblood روی پی سی منتشر کرده که در آن از این قابلیت استفاده شده و توضیحاتی در مورد آن داده میشود. خلاصه مطلب این است که با استفاده از این قابلیت میتوانید در یک کنسول با قیمت مناسب به قابلیت های فوق العاده دسترسی داشته باشید.

هنوز هم حتی با وجود این قابلیت از دیدن بازی های ۴K با ردگیری پرتو و فریم ریت ۱۲۰fps در این کنسول متعجب خواهیم شد. فریم ریت های بالاتر مخصوص گیمرهای پی سی است که با استفاده از مانیتورهای مخصوص میتوانند به ۱۲۰، ۱۴۴ یا حتی ۲۴۰ فریم بر ثانیه دست پیدا کنند در حالی که گیمرهای کنسول تنها به فریم ریت ۳۰ یا ۶۰ دسترسی دارند. حالا افزایش این مقدار به ۱۲۰ فریم بر ثانیه باعث خواهد شد تا کنسول گیمرها به شرط داشتن تلویزیونی ۱۲۰ هرتزی از تجربه بازی های روان لذت ببرند. اما وقتی مایکروسافت میگوید که ایکس باکس سری ایکس از فریم ریت ۱۲۰ fps، ردگیری پرتو و رزولوشن ۸K پشتیبانی میکند به این معنی نیست که در تمام بازی ها تمام این قابلیت ها را یکجا خواهید داشت. شاید منظور میکروسافت این بوده که این کنسول توانایی پخش ویدئوی ۸K را خواهد داشت، نه گیمینگ (مثل ایکس باکس وان اس که توانایی پخش ویدئوهای ۴K را داشت اما در گیمینگ حتی نزدیک به این مقدار هم نمیشد)، یا شاید با برخی تکنیک ها و ترفندهای تکنولوژیک به مشخصاتی بالاتر از حد انتظار دست خواهند یافت. و یا شاید در برخی بازی ها قابلیت کاهش جزئیات گرافیکی برای فریم ریت سریع تر را خواهید داشت، مثل چیزی که همین الان در پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس شاهد آن هستیم.

 

حافظه SSD زمان بارگذاری را کاهش خواهد داد

پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس هم مانند مدل های پایه خود از حافظه های HDD برخوردار هستند. آن ها به نسبت حافظه ای که در اختیارتان قرار میدهند ارزان هستند و پس از این که وارد بازی شدید سرعتشان به تجربه بازی لطمه‌ای نمیزند، پس دلیل استفاده سونی و مایکروسافت از این نوع حافظه مشخص است. اما اگر تجربه بازی در یک کامپیوتر با حافظه SSD را داشته باشید سرعت فوق العاده سریع آن در بارگذاری محتوا را خواهید دید. حافظه های SSD قطعا بهترین پیشرفت عرصه گیمینگ در دهه گذشته هستند. هنوز مشخصات دقیق کنسول های بعدی را نمیدانیم اما استفاده از SSD در ایکس باکس سری ایکس سرعت لود بازی و جابه‌جایی بین لوکیشن های مختلف یک بازی را بسیار سریع تر خواهد کرد. هرچند الان هم میتوانید روی پلی استیشن ۴ خود یک SSD نصب کنید و یا با استفاده از پورت USB 3.0 به ایکس باکس وان متصل کنید اما در این صورت تجربه‌ی سرعت کامل این دیوایس ها را نخواهید داشت. کنسول های فعلی از نظر سرعت به گرد پای کنسول های بعدی که اساسا بر پایه SSD ساخته شده‌اند نخواهند رسید.

اما مزیت های SSD به همین مورد خلاصه نمیشود. SSD ها میتوانند سرعت لود برخی عناصر درون بازی را هم افزایش دهند. کاربران پی سی احتمالا متوجه شده‌اند که پس از استفاده از SSD سرعت بارگذاری بافت‌های بازی بسیار بهتر شده است. سونی هم در یک دمو از SSD پلی استیشن ۵ نشان داد که چگونه حافظه سریع تر امکان حرکت سریع تر درون دنیای بازی را فراهم میکند؛ در حالی که یک HDD مثلا در بازی Spider-Man باعث بارگذاری ناقص برخی ساختمان ها هنگام حرکت سریع بین آن ها خواهد شد اما استفاده از SSD باعث بارگذاری سریع ساختمان ها و حرکت روان تر بین آن ها میشود. این قابلیت ها به توسعه دهندگان امکان خلق تجربه هایی جدید را میدهند که قبلا نمونه آن ها را نداشته‌ایم.

 

HDMI 2.1 قابلیت های جدیدی از گیمینگ را در تلویزیون های مدرن به ارمغان می‌آورد

نهایتا مایکروسافت پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس از HDMI 2.1 را اعلام کرد. HDMI کابلی است که تصویر را از کنسول به تلویزیون شما منتقل میکند و آخرین ورژن از آن یعنی HDMI 2.1 قابلیت انتقال ویدئوهای ۴K و ۸K با ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد و کیفیت HDR بهتری را ارائه میدهد. اما HDMI 2.1 در زمینه گیمینگ دو مزیت بسیار بزرگ دارد: مد اتوماتیک کاهش تاخیر، که باعث میشود هنگام روشن کردن کنسول تلویزیونتان وارد حالت گیمینگ با لگ کم بشود؛ و نرخ نوسازی متغیر تصویر که گسستگی تصویر را به حداقل میرساند. در حال حاضر جفت این ویژگی ها در تلویزیون های رده بالای مجهز به HDMI 2.0  و برخی مانیتورهای مخصوص گیمینگ وجود دارند اما با آمدن HDMI 2.1 در سال های آینده میتوانیم با قیمت کمتر این قابلیت ها را در اختیار داشته باشیم.

جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس | تا زمانی که به معرفی ایکس باکس سری ایکس نزدیک نشده‌ایم و تجربه استفاده از آن را نداشته‌ایم، نمیتوانیم عملکرد نهایی آن را مشخص کنیم اما با هر اطلاعاتی که مایکروسافت منتشر میکند اطلاعات ما از این کنسول بیشتر میشود. قطعات کامپیوتری که در بالا به آن ها اشاره کردیم بدون احتساب مادربرد، رم و سایر قطعات قیمتی حدودا ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلاری دارند. این قیمت برای یک کامپیوتر اقتصادی محسوب میشود اما برای یک کنسول بسیار زیاد است. شاید هنوز چیزهایی وجود دارد که مایکروسافت با حذف آن ها قیمت را کاهش خواهد داد، یا شاید هم یک سری ایکس گران قیمت را در کنار نمونه های عادی عرضه خواهد کرد. در هر صورت ایکس باکس سری ایکس یک جهش بزرگ رو به جلو و یک چشم انداز جدید در زمینه گیمینگ است.

 

بیشتر بخوانید:

 

منبع ( جدیدترین اطلاعات از ایکس باکس سری ایکس ) : IGN