استوری یا ریلز | مسیری که اینستاگرام پیش گرفت از همان ابتدا قابل پیش بینی بود. این کمپانی در ابتدا صرفاً یک سرویس برای به اشتراک گذاری تصاویر بود، اما به مرور زمان ویژگی‌های بیشتری را به پلتفرم خود اضافه کرد. در ابتدا پشتیبانی از آپلود ویدیو را اضافه کرد و سپس پیام دایرکت از راه رسید. سپس اینستاگرام یک کپی برداری کوچک از اسنپ چت انجام داد و استوری را به کاربران عرضه کرد. این کمپانی در آخرین اقدام خود ویژگی ریلز را به اپلیکیشن اینستاگرام اضافه کرده است که یک جایگزین برای تیک تاک است. شما با استفاده از ریلز می‌توانید کلیپ های ۱۵ ثانیه ای ضبط کنید و آنها را با موسیقی و فیلترهای مختلف ویرایش کنید. اما گاهی اوقات کاربران نمیدانند که باید به سراغ کدامیک از دو ویژگی مذکور بروند؛ استوری یا ریلز.

استوری یا ریلز

 

استوری یا ریلز

گفتنی است که استوری و ریلز در یک اینترفیس به صورت یکپارچه قرار گرفته اند. شما میتوانید در منوی اصلی با یک سوایپ Viewfinder را اجرا کنید و از آپشن های استوری، لایو و ریلز استفاده کنید.

در نگاه اول شاید استوری و ریلز یکسان به نظر برسند، اما هر کدام از آنها عملکرد خاصی دارند. ما در این مطلب قصد داریم تفاوت های استوری و ریلز را بررسی کنیم.

 

آپشن های استوری و ریلز در کجا قرار دارند؟

همانطور که گفتیم استوری و ریلز در یک اینترفیس قرار دارند. شما میتوانید در منوی اصلی به سمت راست سوایپ کنید و یا در بالای صفحه (سمت چپ) بر روی آپشن استوری کلیک کنید تا اینترفیس دوربین باز شود.

استوری یا ریلز
استوری یا ریلز

اینستاگرام به صورت پیش فرض استوری را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. اما شما با سوایپ به چپ میتوانید به Live دسترسی داشته باشید و با سوایپ به راست نیز می‌توانید ریلز را پیدا کنید.

 

تفاوت های اصلی

اینستاگرام میگوید که استوری ابزاری برای به اشتراک گذاری لحظات روزانه است؛ لحظاتی که نمی‌خواهید برای همیشه در پروفایل شما حضور داشته باشند. شما با این ویژگی می‌توانید چندین فیلم و تصویر را به اشتراک بگذارید. گفتنی است که این تصاویر و ویدیوها پس از ۲۴ ساعت ناپدید میشوند.

استوری یا ریلز
استوری یا ریلز

اما ریلز ابزاری است که به شما این امکان را میدهد که ویدیوهای ۱۵ ثانیه ای ضبط کنید و آنها را در بخش های Feed و Explore به اشتراک بگذارید. درست مانند تیک تاک، ویژگی ریلز نیز ابزار متعددی را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید با استفاده از آنها ویدیوهای خود را ویرایش کنید. شما می‌توانید کلیپ های ۱۵ ثانیه ای خود را با موسیقی، متن، جلوه های ویژه و استیکر ویرایش کنید و سپس آنها را به اشتراک بگذارید.

در کل ویدیوهای استوری شباهت بسیار زیادی به ویدیوهای ریلز دارند. اما اینستاگرام سعی کرده است که قابلیت های متعددی را به این دو آپشن اضافه کند تا تفاوت های آنها بیشتر به چشم آید.

 

ابزار تولید محتوا

از آنجایی استوری خیلی قبل تر از ریلز در دسترس قرار گرفت، این آپشن ابزار بهتر و کامل تری را برای ساخت محتوا ارائه می‌دهد. ویژگی ریلز هنوز به اندازه ی کافی به بلوغ نرسیده است. اینستاگرام ابزار مناسبی را در ریلز قرار داده است اما استوری همچنان برای تولید محتوا مناسب تر است.

موارد زیر ابزار مهمی هستند که شما می‌توانید با استفاده از آنها استوری خود را ویرایش کنید.

متن: شما می‌توانید یک سری متن را با پس زمینه های گرادیانی به استوری های خود اضافه کنید.

بومرنگ: شما با بومرنگ می‌توانید ویدیوهایی بسازید که خود به خود تکرار میشوند.

چینش چند تصویر: همانطور که از اسمش پیداست با این آپشن می‌توانید چند عکس (حداکثر ۶) را در یک استوری قرار دهید. همچنین شما می‌توانید فریم ها و حالت های مختلف را برای تصاویر خود انتخاب کنید.

استوری یا ریلز
استوری یا ریلز

سوپر زوم: سوپر زوم به شما این امکان را می‌دهد که با افکت های مختلف نظیر قلب، آتش، دراماتیک و … بر روی محتوای خود زوم کنید. نسل جوان علاقه ی زیادی به این آپشن دارد.

استوری یا ریلز
استوری یا ریلز

هندزفری: ویژگی جدید هندزفری به شما این امکان را میدهد که فقط با یک کلیک، ویدیو ضبط کنید.

علاوه بر این شما همیشه می‌توانید افکت، استیکر، متن (با فونت های مختلف) و همچنین اطلاعات تاریخ و زمان را به استوری خود اضافه کنید.

استوری یا ریلز
اینستاگرام به واقع برای استوری سنگ تمام گذاشته است. همچنین شما به راحتی می‌توانید ابزار مورد نظر خود را پیدا کنید. همه چیز به بهترین شکل ممکن ارائه شده است تا کاربران بتوانند نهایت بهره را از استوری ببرند.

این در حالی است که ریلز بیشتر جنبه ی فان و سرگرمی دارد. بر خلاف استوری، هدف اصلی از ارائه ی ریلز این است که کاربران بتوانند ویدیوهای خود را با موسیقیِ مناسب هماهنگ کنند و همچنین آنها را به افکت های ویژه و استیکر مزین کنند. در ادامه به ابزاری که ریلز در اختیار کاربران می‌گذارد، اشاره می‌کنیم.

موسیقی: بی شک موسیقی اصلی ترین قسمت در پروسه ی ساخت یک کلیپ عالی در ریلز است. خوشبختانه اینستاگرام کلیپ های متعددی را به شما پیشنهاد می‌دهد که بتوانید از موسیقی آنها استفاده کنید.

استوری یا ریلز
استوری یا ریلز

تنظیم سرعت فیلمبرداری: قطعاً بسیاری از کاربران عاشق این آپشن خواهند شد. شما می‌توانید سرعت ویدیوها را تا ۵ برابر کاهش دهید و همچنین می‌توانید سرعت آنها را تا ۳ برابر افزایش دهید. توجه داشته باشید که این آپشن با بومرنگ (در استوری) متفاوت است.

افکت ها: افکت ها قطعاً در مرکز تجربه ی استفاده از اینستاگرام هستند. تعداد بسیار زیادی از افکت ها وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آنها ویدیوهای ریلز خود را ویرایش کنید.

استوری یا ریلز
مدت زمان ویدیو: ریلز به شما این امکان را می‌دهد که کلیپ های ۱۵ ثانیه ای ضبط کنید. اما لازم نیست که شما تمام کلیپ های خود را در مدت ۱۵ ثانیه فیلمبرداری کنید. شما می‌توانید کلیپ های ۵ ثانیه ای یا ۱۰ ثانیه ای نیز بسازید.

تایمر: این آپشن چیزی است که در استوری وجود ندارد. شما می‌توانید یک تایمر ۳ ثانیه ای را برای شروع فیلمبرداری تنظیم کنید تا بتوانید ژست و حرکات خود را آماده کنید.

تراز کردن: اگر ویدیوی شما تار یا لرزان از آب در آمد، با آپشن Align می‌توانید آن را تراز کنید و مشکلاتش را از بین ببرید.

استوری یا ریلز
استوری یا ریلز

با نگاه به لیست ویژگی‌ها می‌بینیم که ابزار استوری بیشتر بر روی ارتقاء تصویر نهایی متمرکز هستند. ابزار ریلز صرفاً با هدف تولید یک ویدیوی جذاب و سرگرم کننده ارائه شده اند.

 

به اشتراک گذاری محتوا

گفتنی است که تفاوت چشمگیری در به اشتراک گذاری استوری و ریلز وجود دارد. شما می‌توانید استوری خود را در قالب یک پیام دایرکت به اشتراک بگذارید و یا آن را در پروفایل خود منتشر کنید. اما استوری هرگز به بخش Feed اضافه نمی‌شود. همچنین استوری ها پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند.

استوری یا ریلز
استوری یا ریلز

اما شما می‌توانید ویدیوهای ریلز را در همه جا منتشر کنید. اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که ریلز را در قالب استوری و پیام دایرکت به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید ریلز را در Feed منتشر کنید. ناگفته نماند که در بخش Explore یک زبانه ی اختصاصی برای ریلز وجود دارد.

به طور خلاصه، ریلز نسبت به استوری شانس بهتری دارد که توسط سایر کاربران دیده شود.

بیشتر بخوانید

 

استوری یا ریلز: انتخاب با شماست

شما باید با توجه به نوع محتوایی که می‌سازید یکی از این دو آپشن را انتخاب کنید. استوری بیشتر به درد به اشتراک گذاری لحظات به یاد ماندنی میباشد. اما ریلز با موسیقی و سایر آپشن ها یک تجربه ی فان و سرگرم کننده را ارائه می‌دهد. اینفلوئنسرها و تبلیغ کنندگان قطعاً عاشق ویژگی ریلز خواهند شد. شما کدامیک از این دو آپشن را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: Guiding Tech