پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5 | از آنجایی که سونی از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از کنسول های PS4 و PS4 پرو را به فروش رسانده است، قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در کنسول PS5 برای کاربران این کنسول ها بسیار مهم خواهد بود چرا که این امکان را خواهند داشت که بازی های نسل قبل را در کنسول جدید و قدرتمند خود تجربه کنند. این دقیقاً همان قابلیتی است که در کنسول Xbox سری X نیز وجود دارد. اما سؤال اصلی این است که باید انتظتر چه چیزی را داشته باشیم؟ سونی می‌گوید که به لطف این قابلیت، فریم ریت و رزولوشن بازی ها بهبود خواهد یافت. اما این تغییرات تا چه میزان محسوس خواهند بود؟

پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5
پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5

پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5

 

شایان ذکر است که نحوه ی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های قبلی همچنان در هاله ای از ابهام است و سونی هم توضیح دقیقی در این خصوص ارائه نداده است. مارک سرنی در اسن خصوص گفته است:

اجرای بازی های PS4 و PS4 پرو در کنسول پلی استیشن ۵ با بهبود چشگمیری همراه خواهد بود. ما باید تک تک بازی ها را تست می‌کردیم تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنیم. خوشبختانه به نتایج فوق العاده ای دست یافتیم. ما اخیراً ۱۰۰ بازی PS4 را تست کردیم و انتظار داریم که همه ی آنها در کنسول PS5 قابل اجرا باشند.

اما صحبت های مارک سرنی چندان دقیق نیستند چرا که تعداد بازی های عرضه شده برای PS4 بسیار زیاد است و ممکن است که شما بازی هایی را در اختیار داشته باشید که در اوایل عرضه ی PS5 بر روی این کنسول قابل اجرا نباشند و یا نتوانند از تمام پتانسیل کنسول پلی استیشن ۵ استفاده کنند. اما مارک سرنی اعلام کرد که کنسول PS5 در حین اجرای بازی های PS4 و PS4 پرو از تمام قدرت سخت افزاری خود استفاده خواهد کرد.

در ابتدا باید انتظارات خود از این قابلیت را تعیین کنیم. باید به این نکته اشاره کنیم که بازی های PS4 همچنان با محدودیت های قبلی خود بر روی کنسول PS5 اجرا خواهد شد. به عنوان مثال بازی هایی از از رفرش ریت ۳۰ فریم بر ثانیه برخوردار میباشند، بر روی PS5 با رفرش ریت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا نخواهند شد. همچنین اگر رزولوشن یک بازی FHD است، این رزولوشن به احتمال زیاد در PS5 ثابت خواهد ماند. ما تصور میکنیم که بازی های PS4 پرو از پتانسیل بیشتری برای افزایش کیفیت در کنسول PS5 برخوردار میباشند.

پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5
پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5

به عنوان مثال بازی های Dark Souls 3 و Sekiro: Shadows Die Twice را در نظر بگیرید. هر دو بازی در کنسول PS4 با رزولوشن FHD و رفرش ریت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند. حال نکته ی مهم این است که رفرش ریت این بازی ها ثابت است؛ یعنی حتی قدرت پردازشی فوق العاده زیاد PS5 هم نمیتواند در این مورد تغییری ایجاد کند. تنها در صورتی که توسعه دهندگان یک پچ جدید برای این بازی عرضه کنند این امکان وجود خواهد داشت که رفرش ریت این بازی ها در کنسول PS5 افزایش یابد که این مورد بسیار بعید به نظر میرسد. با این حال PS4 پرو از یک مود ویژه برخوردار میباشد که میتواند میزان رفرش ریت بازی ها را افزایش دهد، اما همچنان در ارائه ی رفرش ریت ۶۰ فریم بر ثانیه ناتوان است. با این اوصاف امیدواریم که کنسول PS5 به لطف سخت افزار به روز و قدرتمندی که دارد بتواند رفرش ریت ۶۰ فریم بر ثانیه را به صورت ثابت برای کاربران به ارمغان بیاورد.

شایان ذکر است که کنسول PS4 پرو به لطف مودهای پردازشی ای که داشت فاصله ی کمی تا ارائه ی رفرش ریت ۶۰ فریم بر ثانیه به صورت ثابت داشت. به عنوان مثال میتوانیم به بازی های Knack و Hitman 2 و Final Fantasy 15 و Rise of the Tomb Raider اشاره کنیم که اگر بر روی یک کنسول قدرتمند اجرا شوند، قطعاً از رفرش ریت ۶۰ فریم بر ثانیه برخوردار خواهند بود. خوشبختانه یک سری از بازی ها هستند که از قابلیت افزایش رفرش ریت برخوردار می‌باشند. به عنوان مثال میتوانیم به بازی های Shenmue 3 و Killzone Shadow Fall اشاره کنیم.

پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5
پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5

البته برخی بازی ها هم هستند که ممکن است نتوانند به حداکثر کیفیت خود برسند. برای مثال ما نمیدانیم که بازی Ark: Survival Evolved با چه کیفیتی بر روی کنسول PS5 اجرا خواهد شد. لازم به ذکر است که برخی بازی ها صرفاً قربانی قدرت سخت افزاری محدود PS4 شده بودند. برای مال ما به شدت هیجان زده هستیم که کیفیت بازی Just Cause 3 را در کنسول PS5 ببینیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنین که کنسول PS4 پرو تا حدودی این مشکل را برطرف کرد. با این اوصاف میتوانیم انتظار داشته باشیم که عنوانی مانند Assassin’s Creed Unity در کنسول PS5 با رفرش ریت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود.

حال باید به قابلیت افزایش رزولوشن بازی ها در کنسول PS5 اشاره کنیم. به طور خلاصه اگر بازی قابلیت افزایش رزولوشن را داشته باشد، کنسول PS5 به لطف پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند خود میتواند بالاترین رزولوشن ممکن را به ارمغان بیاورد. همچنین باید به رنج DRS بازی ها هم اشاره کنیم. به عنوان مثال بازی Wolfenstein: The New Clossus در کنسول PS4 پرو با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا میشود و این در حالی است که همین بازی در کنسول Xbox One X با رزولوشن ۲۱۶۰p اجرا میشود. میتوان انتظار داشت که بازی هایی نظیر Assassin’s Creed Odyssey با رزولوشن بسیار بالاتری در کنسول PS5 اجرا شوند.

پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5
پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5

اما بازی های first-party سونی چه عملکردی خواهند داشت؟ امیدواریم که وسعه دهندگان پچ های جدیدی را برای این بازی ها عرضه کنند تا کیفیت آنها در PS5 افزایش یابد، در غیر این صورت شاهد تفاوت خاصی نخواهیم بود. این احتمال وجود دارد که بازی های Death Stranding و Horizon Zero Down و Days Gone فقط با یک سری بهبودهای جزئی همراه باشند. همچنین بازی های Uncharted 4 و Lost Legacy بدون پچ جدید از طرف سازندگان با بهبود کیفیت همراه نخواهند بود.

اما احتمال بهبود کیفیت بازی The Last Guardian بسیار زیاد است چرا که این بازی با رزولوشن ۴K در کنسول PS4 پرو عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشت. از این رو انتظار میرود که کنسول PS5 بتواند این بازی را به بهترین شکل ممکن اجرا کند.

پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5
پشتیبانی از بازی های قدیمی در PS5

کاربرانی که به صورت مستقیم از کنسول PS4 به کنسول PS5 کوچ خواهند کرد، قطعاً بیشترین تغییر را حس خواهند کرد. این یعنی قابلیت پشتیبانی از بازی های قبلی به لطف قدرت سخت افزاری بسیار بالای PS5 به بهترین شکل ممکن پیاده سازی خواهد شد. این قابلیت به شدت جذاب است و تأثیر زیادی در موفقیت PS5 خواهد داشت. امیداوریم که کمپانی سونی به زودی یک سری دمو در این زمینه منتشر کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

منبع: Euro Gamer