پلی استیشن سونی | سال ۱۹۹۵ را می توان شروع مدرنیته شدن فرهنگ زندگی مردمان سراسر دنیا دانست، اما تنها یک کنسول بازی موفق شد تا صنعت ویدیو گیم را برای همیشه تغییر دهد. در ۹ سپتامبر همان سال، شرکت سونی که بیشتر به خاطر ساخت موزیک پلیر ها و تلویزیون هایش مشهور بود، کنسول پلی استیشن را به بازار عرضه کرد، یک ماشین بازی مجهز به قدرتمند ترین سخت افزار های زمان خودش. این کنسول موفق شد تا بازی های رایانه ای را از تنها محصول مربوط به کودکان به محصولاتی برای تمامی سنین تبدیل کند.

پلی استیشن سونی
در ۲۵ سال گذشته شاهد نوآوری های بی شماری در بازی ها بوده ایم، از جمله هدست های واقعیت مجازی و گسترش بازی های آنلاین، اما در سال ۱۹۹۵، چیزها ساده تر از امروز بودند. زمانی که شرکت سونی کنسول پلی استیشن را معرفی کردند، موفقیت آن تضمین شده نبود. چرا که دو شرکت سگا و نینتندو بازار کنسول ها را قبضه کرده بودند. یک محصول تازه وارد چگونه باید قدرتش را به رخ دیگران می کشید؟

در آستانه عرضه کنسول پلی استیشن ۵، به راحتی می توان به این مورد اشاره کرد که این شرکت چقدر محتوا محور بوده و چقدر لحظات عالی را به واسطه کنسول پلی استیشن برای گیمر ها به وجود آورده است. در ادامه به چند نمونه از این لحظات اشاره خواهیم کرد.

 

پلی استیشن سونی

 

باس فایت Psycho Mantis در بازی The Metal Gear Solid

پلی استیشن سونی
پلی استیشن سونی

متال گیر سالید یک عنوان اکشن مخفی کاری ساخته شده به دست یکی از محبوب ترین کارگردانان این صنعت یعنی هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) است. در این عنوان شاهد مبارزه با یکی از باس هایی هستیم که رفتاری بسیار عجیب دارد و بازی در این بخش برای گیمر به قدری تعاملی است که از آن به عنوان بهترین باس فایت تمام دوران صنعت گیم یاد می شود.

شخصیت اصلی بازی یعنی اسنیک (Snake) باید با سایکو منتیس (Psycho Mantis) رو به رو شود، کسی که قابلیت خواندن ذهن گیمر را دارد. او این کار را از طریق اسکن کردن مموری کارت قرار گرفته بر روی کنسول انجام می دهد. برای مثال، اگر گیمر یک ذخیره از عنوان Castlevania: Symphony of the Night بر روی مموری کارت خود ذخیره داشته باشد، منتیس به این قضیه اشاره می کند.

او سپس از گیمر می خواهد تا کنترلر کنسول را بر روی یک سطح صاف قرار دهد و آنگاه کنترلر به طرز دیوانه‌واری تکان می خورد. او در برابر تمامی حملات گیمر مصون است چرا که همیشه می داند حرکت بعدی شما چیست. گیمر برای شکست دادن این باس باید کنترلر را از پورت ۱ در آورده و به آن یکی پورت دیگر کنسول متصل کند. این تنها راه شکست دادن این باس است و یک راه کاملا جدید برای بازی کردن.

 

لحظات تکان‌دهنده بازی FFVII

پلی استیشن سونی
پلی استیشن سونی

با اینکه این روز ها این مسئله اندکی عجیب به نظر می رسد، اما بازی فاینال فانتزی ۷ (Final Fantasy VII) در بحث داستانی و نقش آفرینی یک عنوان کاملا متفاوت بود. شرکت Square Enix این بازی ها را قالبا برای کنسول نینتندو عرضه می کرد و عرضه این بازی بر روی کنسول پلی استیشن به نوعی یک سورپرایز محسوب می شد.

این شرکت با عرضه نسخه سوم فاینال فانتزی (Final Fantasy III) موفقیت زیادی در کشور ژاپن کسب کرده بود اما نسخه هفتم یک قدم از بقیه عناوین جلوتر بود.

یکی از لحظات مهم بازی شامل مرگ آریت گینزبورو (Aerith Gainsborough)، شخصیتی است که به کلود استریف (Cloud Strife)، قهرمان اصلی بازی نزدیک است. او یک شخصیت قابل بازی در این عنوان است، بنابراین مرگش به دست آنتاگونیست بازی Sefiroth کاملا تکان دهنده است.

بسیاری از بازیکنان سعی می کنند با استفاده از روش های مختلف از مرگ این شخصیت جلوگیری کنند، اما این امر اجتناب ناپذیر است. یک صحنه تاثیرگذار دیگر از این بازی جایی است که Cloud آریت را در آب قرار می دهد تا در آنجتا رام بگیرد، این صحنه کاملا تلخ و ناراحت کننده بوده و واقعا نشان داد که سطح جدیدی از عمق داستان در محیط رسانه به خصوص بازی های رایانه ای امکان پذیر است.

 

دنیای جدید و شجاعانه لارا کرافت در بازی Lara Croft

پلی استیشن سونی
پلی استیشن سونی

مجموعه بازی های تام رایدر یا همان مهاجم مقبره، یک سال پس از ظهور کنسول پلی استیشن و در سال ۱۹۹۶ و با تکیه بر اصل کشف و جستجوی محیط، به گیمر این فضا را می دادند تا از طریق راه و روش خودش همه چیز را کشف کند. این بازی دارای مراحلی طراحی شده به شکل سه بعدی بوده و پر از رمز و راز ها و برخورد های غافلگیرانه با حیوانات وحشی است که امکان ساعت ها سرگرم شدن را در اختیار گیمر قرار می دهد.

همچنین در این بازی همه ما با لارا کرافت آشنا می شویم که یک زن قوی و جسور است. او در دنیای بازی های ویدیویی ایندیانا جونز دنیای سینما بود که دارای دو تپانچه و مهارت های آکروباتیک است و همین باعث می شد تا این شخصیت مورد توجه منتقدین و گیمر ها قرار گیرد. او یک نماد فرهنگی است و این بازی به عنوان اولین نمونه در سبک خودش باعث شکل دادن به بسیاری از بازی های امروزی شد.

 

تبلیغات عجیب و غریب

رقابت با بزرگان دنیا در دهه ۹۰ یعنی نینتندو و سگا، سونی را به این فکر انداخت تا راه جدیدی برای جلب توجه انتخاب کند. سونی برای انجام این کار دست به ساخت عجیب ترین و خنده دار ترین روش های تبلیغات بازی های ویدیویی زد.

برند پلی استیشن از شخصیت کرش بندیکوت (Crash Bandicoot) به عنوان نیروی جاذبه خود استفاده کرد و تبلیغات این شرکت شامل یک مرد بود که لباس مبدل کراش را به تن کرده و لارا کرافت به صورت جلوه های ویژه کامپیوتری در کنارش حضور دارد. تبلیغ دیگر این شرکت برای بازی (پسته خور) Pac-Man شامل آقای تی (Mr. T) و ورن ترویر (Verne Troyer) می شد، کسی که نقش Mini-Me را در فیلم های Austin Powers بازی کرده است.

و برای بازی Spyro 2: Ripto’s Rage صحنه های تیزر تبلیغاتی از دید یک آدم برفی فیلمبرداری شده اند. در نهایت به تیزر تبلیغاتی ریمن (Rayman) می رسیم که انسان ها را در حالی نشان می دهد که اعضای بدنشان غیب شده است.

 

ظهور دوران سرقت بزرگ اتومبیل در بازی Grand Theft Auto

پلی استیشن سونی
پلی استیشن سونی

مجموعه بازی های سرقت بزرگ اتومبیل (Grand Theft Auto) یک سری بازی جنجالی و خشن است که قطعا برای همه مناسب نیست. دو بازی اول که در پلی استیشن یک به نمایش درآمدند، دوربین زاویه ای از بالا به پایین داشت و بازیکن به خاطر ارتکاب به جرم، همیشه از دست پلیس ها فرار می کرد.

این خشونت پر شور و واضح، مهم ترین مشخصه دنباله های این مجموعه تا به امروز نیز بوده است. توانایی زیر گرفتن عابران پیاده، هرچند تکان دهنده است اما سطح جدیدی از واقع گرایی را به بازی های آن دوره اضافه کرد که در دهه ۹۰ به این اندازه رایج نبود.

بدون این دو قسمت عجیب و غریب، ممکن بود هیچوقت بازی های شبیه ساز جرم و جنایت محبوب امروزی ساخته نشوند. Grand Theft Auto و Grand Theft Auto 2 قطعا تغییر دهنده راه بازی های کامپیوتری بودند، به همان روشی که بازی هایی مانند Doom و Space Invaders در آن دوره صنعت بازی های رایانه ای را تعریف می کردند.

بیشتر بخوانید

 

 

منبع: Digital Trends