پشت صحنه فیلم تلقین | کریستوفر نولان کارگردانی نیست که فیلم های متوسط بسازد و در مقیاس کوچک کار کند، به همین دلیل است که او در شوالیه تاریکی صحنه معروف ۱۸ چرخ را قرار میدهد یا در فیلم دانکرک آن صحنه ی معروف هواپیماهای جنگی را قرار داده است.
پشت صحنه فیلم تلقین
تعهد نولان به انجام کارهای بزرگ در فیلم تلقین به اوج خود رسید چرا که در این فیلم شخصیت کاب (با بازی لئوناردو دیکاپریو) به همراه تیم خود به رویای افراد راه پیدا میکنند و در ذهن آنها یک ایده ی جدید میکارند. خلق صحنههای رئال و سورئال در کنار هم لازمه ی اصلی ورود به رویای دیگران است.
لازم به ذکر است که سبک فیلمسازی خاص نولان و تصاویر رؤیایی به شدت عجیب هستند و میتوانند برای بازیگر و عوامل کار سختی های زیادی را ایجاد کنند چرا که آنها باید روشی جدید و منحصر به فرد را پیش بگیرند. اما کریستوفر نولان اجازه نمیدهد چنین کابوسهایی کارش را خراب کنند. در این مطلب قصد داریم به ۱۵ راز درباره پشت صحنه ساخت تلقین بپردازیم.
۱۵. صحنه انفجار کافه پاریس واقعاً فیلمبرداری شد
شاید کمی ترسناک باشد که یک کافه را با حضور دو شخصیت اصلی فیلم در مقابل آن منفجر کرد، اما کریستوفر نولان این کار را انجام داد.
لئوناردو دیکاپریو و الن پیج در یک رویا قرار دارند و روبروی یک کافه نشستهاند که ناگهان صحنه سورئال شده و ساختمانها و اشیای اطرافشان منفجر میشود. نولان شدیدا میخواست که بازیگران در صحنه حضور داشته باشند، در نتیجه متخصص جلوههای ویژه کریس کوربولد از سیستم لولههای هوا در اطراف بازیگران استفاده کرد تا ذرات را در هوا پخش کنند و همچنین ساختمانهای پشت سرشان هم در حال انفجار به نظر برساند.
سپس توسط جلوههای کامپیوتری تصاویر عوض شدند و صحنههای ویرانی ساختمان ها به آن افزوده شدند. اما در کل اکثر عناصر مربوط به این تصویر درحالی ضبط شد که بازیگران در صحنه حضور داشتند.
۱۴. راهروی چرخان واقعی بود و جوزف گوردون لویت بیشتر بدلکاریها را خودش انجام داد
در یکی از صحنههای خاص و عجیب فیلم میبینیم که جوزف گوردون لویت باید با دو ویلن مبارزه کند و این درحالی است که راهرویی که در آن حضور دارند با گرانش صفر در حال چرخش است.
گرچه این جلوهها با استفاده از عناصر رایانهای ساخته شده اند اما روش نولان به مراتب پیچیدهتر است.
عوامل فیلم در یک سانتریفیوژ بزرگ که به صورت ۳۶۰ درجه میچرخید یک راهرو ساختند تا شخصیتها در آن مبارزه کرده و درحالی که فضا میچرخد روی دیوار و سقف راه بروند.
گوردون-لویت گفته است که این صحنه فیزیکی سختترین صحنه ممکن بود و آنها دو هفته تمرین کردند تا به حرکات و کار در آن راهرو عادت کنند. او بیشتر کارها را خودش انجام داد.
۱۳. عوامل یک لوله هوا ساختند که یک ون روی آن قرار بگیرد
در یکی از صحنههای پایانی فیلم میبینیم که کاب و تیمش در پشت یک ون هستند و روی پل گیر کردهاند و همچنین در زیر پایشان یک رودخانه قرار دارد. آنها نمیتوانستند ون را روی پل آویزان کرد چرا که باید کنترل بیشتری روی آن میداشتند تا حرکات تحت کنترل باشند.
راه حل عوامل ساده اما هوشمندانه بود: آنها یک لوله هوای بسیار بزرگ ساختند که ون از آن آویزان شود و بر سرعت آن کنترل کامل داشته باشند.
آقای دیلیپ رائو که در این صحنه حضور دارد گفت ضبط این صحنه به مدت یک ماه طول کشید و بازیگران و سایر عوامل صحنههای دیگر را ضبط میکردند و بعد به سراغ آن میآمدند تا همه چیز به خوبی پیش برود.
۱۲. نولان ۱۰ سال برای فیلمنامه این فیلم وقت گذاشت
اصلا تعجبی ندارد که نوشتن و توسعه ی فیلمنامه چنین فیلم سنگینی آنقدر کار داشته باشد. نولان گفته است که به مدت یک دهه به فکر این فیلمنامه بود و در نهایت تصمیم گرفت که آن را بسازد.
نولان در توضیحات خود گفته است که او ابتدا قوانین دنیای داستان و ورود به رویاها را ساخت، اما ایجاد رابطه عاطفی میان کاب و تماشاگر سخت ترین بخش فیلمنامه بود.
نولان میگوید وقتی که به سفر کاب برای رسیدن به همسر و فرزندانش فکر کرد به این نتیجه رسید که فیلمنامه کامل شده است.
۱۱. این فیلم شبیه به فیلمسازی است
گرچه صحنه های اکشن و بدلکاری نقطه اوج این فیلم هستند اما فیلم یک سری جذابیتهای دیگر هم دارد. برای مثال بسیاری از شخصیتهای گروه کاب استعاره از افراد حقیقی در پشت صحنه ی یک فیلم هستند.
شخصیت آریادنه (با بازی الن پیج) دنیاهای رؤیایی را میسازد و مانند یک طراح تولید کار میکند. شخصیت ایمز (با بازی تام هاردی) کسی است که میتواند هویت افراد در رویاها را تقلید کند و بازیگر پروژه است. فیشر (با بازی کیلین مورفی) هدف عملیات بوده و نقش بیننده را دارد. آرتور (با بازی جوزف گوردون-لویت) یک تهیه کننده است. کاب هم که کل عملیات را پیش میبرد نقش کارگردان را دارد.
۱۰. گروه بازیگری بر اساس دیکاپریو انتخاب شد
نولان از همان ابتدا میدانست که دیکاپریو برای نقش اصلی این فیلم مناسب است. بنابراین بازیگران دیگر را بر اساس دیکاپریو انتخاب کرد تا به نوعی مکمل لئو باشند. کارهای پیشین دیکاپریو مورد تحسین نولان واقع شده بودند و همچنین نظم، تعهد و توانایی او را برای برقراری ارتباط مخاطب با شخصیت ضروری میدانست.
از این رو نولان به جای اینکه بازیگران را با در نظر گرفتن قدرت بازیگری شان انتخاب کند، آنها را بر اساس میزان توانایی همکاریشان با دیکاپریو و تکمیل شخصیت لئو انتخاب میکرد.
در نهایت شخصیتها نامزد و دریافت کننده جوایز مختلف شدند و بازیگرانی نظیر مایکل کین، تام هاردی و کیلین مورفی در آثار بعدی نولان هم حضور یافتند.
۹. صحنه مبارزه در برف یک کولاک واقعی بود
در صحنه ای که مبارزه روی برف رخ میدهد، عوامل با نزدیک شدن به تاریخ مورد نظر با یک مشکل اساسی مواجه شدند. مشکل این بود که هیچ برفی روی کوه وجود نداشت. والی فیستر فیلمبردار در این خصوص گفته است که آن روزها به شدت سخت گذشتند چرا که منتظر بودند که کمی برف بر روی کوه بنشیند. آنها در عوض تصاویری دریافت کردند که کوه را گلی نشان میداد تا برفی.
در نتیجه عوامل دست به کار شدند و برف مصنوعی ساختند تا با جلوههای رایانهای این صحنه را خلق کنند، اما این کار لازم نبود چرا که درست یک هفته قبل از شروع فیلمبرداری شدیدترین کولاک ممکن در شهر کالگری بارید که در آن دهه بی سابقه بود و روزهای مربوط به فیلمبرداری به شدت سرد شد.
۸. تام هاردی باید اسکی کردن را یاد میگرفت
پس از اینکه کوه بالاخره برفی شد آقای تام هاردی با یک مشکل دیگر مواجه شد. شخصیت ایمز باید اسکی میرفت و از دست یک عده قاتل فرار میکرد. اما هاردی اسکی رفتن بلد نبود.
هاردی به شدت نگران بود که این مشکل در ایفای نقش او مشکل ایجاد کند، از این رو برای پیشگیری از خراب شدن کار، روی صحنه اسکی کردن را یاد گرفت.
نولان هاردی را به پشت یک اسنومبیل بست و سپس او را با سرعت ۴۰ مایل در ساعت به پایین کوه فرستاد. در پایان تمرین ها این بازیگر توانمند آنقدر خوب اسکی را یاد گرفت که نولان به واقع شگفت زده شد.
۷. در صحنه طوفان برفی چندین بهمن واقعی ایجاد شدند
نولان برای صحنه تعقیب و گریز در برف از چند فیلم کلاسیک جیمز باند الگوبرداری کرد و قصد داشت که یک بهمن واقعی ایجاد کند. به گفته یکی از تهیه کنندههای فیلم، عوامل صحنه از افرادی که بهمن میساختند کمک گرفتند.
برای انجام این کار آنها باید در نقاط مختلف مواد منفجره تعبیه میکردند تا بهمن واقعی ایجاد شود. گلدبرگ در رابطه با این صحنهها گفت:
“پشت دوربین کارهای مختلفی انجام دادیم که البته در سرمای سوزان و یخبندان کالگری که هرلحظه هوا سرد و سردتر میشود کار بسیار سختی است.”
۶. قطار یک سازه استیل بود که روی یک کامیون تعبیه شد
یکی از صحنههای مهم فیلم جایی است که یک قطار به صورت کاملا ناگهانی به وسط خیابانی در مرکز شهر میآید. اما آن خیابان ریل نداشت و نولان مجبور بود که تا جای ممکن از جلوه های مختلف استفاده کند. در واقع عوامل فیلم باید بداهه پردازی میکردند.
نولان تصور کرد که ناخودآگاه کاب باید عناصر خطرناکی را به رویاها اضافه کند و در نتیجه فکر کرد که قطار میتوانست این کار را انجام دهد. بنابراین آنها یک کامیون را به صحنه آوردند.
آنها با به کارگیری چوب و آکریلیک شیشه و استیل یک وسیله شبیه به قطار ساختند که روی کامیون را پوشش میداد. در قسمت جلویی این سازه ۱,۵ تن استیل تعبیه شد تا بتواند ماشینها را کنار بزند اما خودش آسیب نبیند.
۵. فیلم در شش کشور و چهار قاره فیلمبرداری شد
صحنههای تلقین لوکیشن های مختلف را به تصویر می کشند چرا که قهرمانهای داستان باید برای انجام مأموریت به کشورهای مختلف سفر میکردند. اما فقط شخصیتها سفر نکردند و تمام عوامل سازنده ی فیلم و گروه فیلمبرداری به شش کشور و چهار قاره سفر کردند. شایان ذکر است که بخش اعظم فیلم در داخل و اطراف لس آنجلس فیلمبرداری شد. سایر لوکیشن ها شامل ژاپن، مراکش، فرانسه، انگلستان و کانادا میشوند.
۴. موسیقی متن آهنگ کند ادیت پیاف است
یکی از اصلی ترین المان های تلقین چرخش زمانی است که با سفر شخصیتها به لایههای مختلف خواب در ارتباط است. ایده ورود به خواب دیگران آنقدر در داستان اهمیت داشت که بر روی موسیقی متن فیلم هم تاثیر گذاشت.
آهنگ Non, je ne Regrette Rien از ادیت پیاف در حین رفتن به یک لایه استفاده شده و هانس زیمر آن قطعه را در کل فیلم به کار برد.
زیمر نتهای اصلی آهنگ را گرفت و آنها را عوض کرد تا بتواند گذر زمان و رفتن به مراحل بعدی خواب را نشان دهد. او در این خصوص گفت:
“تمام موسیقی متن فیلم تغییر و دستکاری آهنگ ادیت پیاف است.”
۳. بازیگران و عوامل فیلم برای خواندن فیلمنامه در یک اتاق حبس شدند
نولان اصلا دوست نداشت که اخبار مربوط به این فیلم حساس و داستان آن لو برود و به همین دلیل قوانین بسیار سختی برای عوامل فیلم اعمال کرد.
هنگامی که دیکاپریو قرارداد را امضا کرد افراد معدودی فیلمنامه را خوانده بودند و سایر عوامل و بازیگران نیز قبل از پیوستن به این پروژه در یک اتاق حبس شدند تا بتوانند فیلمنامه را بخوانند.
کریس کوربلود که متخصص جلوههای ویژه بود، در این رابطه گفت:
“قادر نبودیم فیلمنامه را از اتاق خارج کنیم. پس از ورود به اتاق میگفتند اول فیلمنامه را بخوان و بعد تماس بگیر.”
۲. آنها یک هتل بار ساختند تا شیب ۲۵ درجه داشته باشد
صحنه ی هتل بار را به یاد دارید؟ نولان برای اینکه بتواند تأثیر سورئال را ایجاد کند نباید اجازه میداد که اشیای صحنه تکان بخورند، اما مواردی نظیر مایعات توی شیشه یا چراغها زاویه دار میشدند، انگار که واقعاً نیروی گرانش تغییر کرده بود.
بنابراین آنها بر روی یک سطح یک بار ساختند تا قابلیت زاویه دار شدن را داشته باشد. علاوه بر این دوربینها هم به شکلی قرار گرفتند تا با تغییر شیب اتاق ثابت بمانند. عوامل این صحنه هم با شیبدار شدن سطح مشکل داشتند و قادر نبودند روی آن بمانند.
بیشتر بخوانید
۱. نولان پیش از مهلت تعیین شده و کمتر از بودجه موردنظر فیلم را تمام کرد
با وجود ضبط بسیار سخت تلقین، نولان این فیلم را زودتر از زمان مقرر و با بودجه ای کمتر از رقم پیش بینی شده (۱۶۰ میلیون دلار) آماده کرد.
نولان در کنفرانس مطبوعاتی فیلم تلقین گفت:
“ما موفق شدیم زودتر از زمان مقرر و با بودجهای کمتر از رقم پیش بینی شده فیلم را آماده کنیم که واقعا خوب بود…به شخصه محدودیت زمانی و مالی را دوست دارم و علاقه دارم که با محدودیتها دست و پنجه نرم کنم.”
لازم به ذکر است که او در کنار تلقین حداقل سه اثر مهم دیگر ساخته است. این فیلم ها شامل پرستیژ، شوالیه تاریکی و شوالیه تاریکی برمیخیزد میشوند که همه زودتر از موعد مقرر و با بودجه کمتر از مقدار پیشبینی شده ساخته شدند.
منبع: Screenrant
آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن
نوشتههای تازه
- آیفون ۱۷ و هر آنچه که تاکنون از این دستگاه می دانیم ؛ بیخیالِ آیفون ۱۶!
- معرفی ۱۵ ترفند سافاری در آیفون که از چشم شما مخفی مانده اند
- هر آنچه که در مورد آیپد پرو و آیپد ایر ۲۰۲۴ می دانیم ؛ هیجان اپل در بهار
- حلقه اپل و هرآنچه که از این محصول می دانیم ؛ آینده ای عجیب برای اپل
- هرآنچه که از آیفون ۱۶ می دانیم ؛ آپگرید اساسی برای این خانواده پُرحاشیه
- نگاهی به تمامی تغییرات iOS 17.4 ؛ دنیایی از تغییرات جدید
- آموزش کامل بازگشت آنتن آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ ؛ تلاش برای رستگاری…
- آموزش کامل ثبت کردن اسکرین شات تمام صفحه در آیفون