بررسی فیلم Tenet | فیلم Tenet یک اثر در ژانر علمی- تخیلی و اکشن است که آقای کریستوفر نولان آن را کارگردانی کرده است. همچنین آقای نولان وظیفه ی نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم را نیز بر عهده داشته است. در ابتدا قرار بود که این فیلم در ماه ژوئن بر روی پرده برود، اما شیوع کووید ۱۹ باعث شد که اکران این فیلم دو بار تأخیر بخورد. اکران عمومی فیلم Tenet در تاریخ ۲ سپتامبر توسط کمپانی برادران وارنر انجام خواهد شد.

بررسی فیلم Tenet

بازیگران

جان دیوید واشنگتن – رابرت پتینسون – الیزابت دبیکی – مایکل کین – کنت برانا – دیمپل کاپادیا – آرون تایلر جانسون – کلیمانس پوزی

خلاصه داستان:

دو جاسوس بسیار حرفه ای مأمور میشوند تا از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کنند اما در این مأموریت درگیر ماجرا و توطئه ی پیچیده ای میشوند. ماجرا وقتی پیچیده می‌شود که یک فناوری فوق پیشرفته به عده ای این امکان را میدهد که زمان را وارونه کنند.

نویسنده، تهیه کننده و کارگردان
کریستوفر نولان

ژانر(ها)
علمی- تخیلی، اکشن

تاریخ اکران
۲ سپتامبر، ۲۰۲۰

زمان
۱۵۰ دقیقه

نمره متا
۷۱

بررسی فیلم Tenet

بررسی فیلم Tenet

 

نقد و بررسی فیلم Tenet از دیدگاه منتقدان

 

توتال فیلم- جوردن فارلی

نمره: ۱۰۰

فیلم Tenet بهترین بهانه برای بازگشت به سینما است. البته این فیلم به قدری چالش بر انگیز و اکشن است که ممکن است برخی از مخاطبان پس از ۵ ماه دوری از سینما، آمادگی تماشای این فیلم را نداشته باشند. اما این اثر نتیجه ی تلاش و زحمات کارگردانی است که برای فیلمش سنگ تمام گذاشته است. فیلم Tenet به واقع همان چیزی است که سینما به آن نیاز دارد.

 

تلگراف- روبی کالین

نمره: ۱۰۰

عمق، ظرافت و هوشمندی بسیار بالای پرفورمنس رابرت پتینسون و الیزابت دبیکی زمانی مشخص می‌شود که شما بفهمید فیلم چه مسیری را پیش گرفته است. Tenet فیلمی است که باعث میشود بسیاری از مخاطبان تا مدت ها سردرگم شوند و در عین حال بسیاری از مخاطبان از تماشای این فیلم شگفت زده خواهند شد.

 

IGN – مت پورسلو

نمره: ۸۰

فیلم Tenet شاهکارِ کریستوفر نولان نیست، اما این فیلم هم یکی دیگر از آثار اکشن او است که میتواند شاخص شود. در جهانی که سینمای بلاک باستر توسط فرنچایزها و دنباله ها تسخیر شده است، Tenet به معنای واقعی کلمه نمونه ی یک داستان گویی غیر سریالی و معمایی است. با اینکه این فیلم مضمون جدیدی دارد، می‌توانیم بگوییم که Tenet محافظه کارانه ترین فیلم کریستوفر نولان در چند سال اخیر است. پس از دو فیلم آخر نولان که به شدت شاخص شدند، Tenet به واقع یک اثر محافظه کارانه است و شجاعت فیلم های قبلی نولان را ندارد. اما با این حال، فیلم Tenet از بسیاری از فیلم های دیگر جذاب تر است و بازی های هوشمندانه ای دارد.

 

بررسی فیلم Tenet
بررسی فیلم Tenet

نیویورک تایمز – جسیکا کیانگ

نمره: ۸۰

بی شک تماشای فیلم Tenet بسیار لذت بخش است، اما جنب و جوش بیش از حد باعث میشوند که نقطه ضعف و شکنندگی فیلم پوشش داده شوند و هوشمندی فیلم به طرز نامنصفانه ای بولد شود.

 

امپایر – الکس گادفری

نمره: ۸۰

نولان بار دیگر سعی کرد که با فیلمش اساس واقعیت را تغییر دهد و یا حداقل چند مجتمع ساختمانی را منفجر کند. به طور خلاصه فیلم Tenet به شدت بزرگ، بولد و دیوانه کننده است.

 

آبزرور – امیلی زملر

نمره: ۷۵

فیلم Tenet همان شاهکار سینمایی ای است که پس از مدت ها انتظارش را داشتیم. اما داستان فیلم آنطور که باید دقیق نیست. پیچیدگی فیلم Tenet به مراتب بیشتر از چیزی است که در فیلم های Inception و Interstellar دیدیم و پیچیدگی داستان این فیلم گاهی اوقات به خود فیلم آسیب میزند.

 

بررسی فیلم Tenet
بررسی فیلم Tenet

هالیوود ریپورتر – لزلی فلپرین

نمره: ۷۰

فیلم قطعاً شما را شگفت زده میکند اما از یک جایی به بعد به قدری پیچیده می‌شود که شما فقط می‌توانید ریلکس کنید و اجازه دهید که فیلم مغز شما را منفجر کند.

 

اسکرین دیلی – فیونالا هالیگان

نمره: ۷۰

فیلم Tenet به لحاظ سکانس ابتدایی سنگین کاملاً در حد و اندازه ی فیلم های باند است و شاهد صحنه ی قدرتمندی در این فیلم هستیم. به لطف مهارت های بازیگری شگفت انگیز الیزابت دبیکی، بخش پایانی فیلم به واقع مخاطب را دیوانه میکند. در کل Tenet فیلمی است که از سایر فیلم ها متمایز می‌شود و در عین حال در حد و اندازه ی فیلم هایی نظیر Inception و Interstellar نیست.

 

لس آنجلس تایمز – جاناتان رومنی

نمره: ۷۰

یک فیلم ماجراجویی با ساختار آثار علمی-تخیلی؛ نولان با فیلم Tenet بر روی فیلم مأموریت: غیر ممکن سایه انداخته است چرا که غیر ممکن را نه فقط به صورت فیزیکی، بلکه به صورت کوانتوم فیزیکی ممکن کرده است.

 

بررسی فیلم Tenet
بررسی فیلم Tenet

وارپ – نیکولاس باربر

نمره: ۶۵

هیجان و جذابیت این فیلم به واقع در حد و اندازه ی فیلم های سریع و خشن است به خصوص اینکه در این فیلم خیلی کم از CGI استفاده شده است و اکثر صحنه های اکشن واقعی هستند. همچنین پرفورمنس فوق العاده ی جان دیوید واشنگتن و رابرت پتینسون نیز به شدت در این فیلم تأثیرگذار بوده است و شیمی بسیار خوبی بین این دو نفر وجود دارد. اما همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد و توضیحات برای مخاطب به قدری کم است که فرصت نفس کشیدن را نیز به مخاطب نمی‌دهد. از این رو خیلی سخت است که داستان را با هیجان دنبال کنید و به آن توجه کنید.

 

بی بی سی –  نیکولاس باربر

نمره: ۶۰

شما باید همه چیز را به نولان بسپارید. به عبارت دیگر، نولان از بودجه ی عظیم استفاده میکند و اثری پر سر و صدا خلق میکند و شما پس از تماشای آن متوجه می‌شوید که چرا به سینما رفته اید. اما این فیلم در زیر بار سنگین پیچیدگی های داستان لِه میشود. آن فرمول همیشگی نولان که در فیلم های قبلی اش موجود بود در Tenet به چشم نمی‌خورد. به عبارت دیگر، در فیلم های قبلیِ نولان، تمام عناصر درست در جایی قرار داشتند که باید باشند، اما در Tenet چنین چیزی به چشم نمی‌خورد. برخی قسمت ها بیش از حد طولانی هستند و برخی قسمت ها بیش از حد کوتاه. باعث خوشحالی است که دوباره میتوانیم چنین فیلم بزرگی را تماشا کنیم، اما اگر نولان در پیچیدگی داستان زیاده روی نمی‌کرد همه چیز خیلی بهتر بود.

 

گاردین – کاترین شورد

نمره: ۴۰

این فیلم یک ویژگی خاصی دارد که در عین حال که هیچ چیز از آن را نمی‌فهمید، همچنان دوست دارید تا انتها آن را دنبال کنید تا ببینید در نهایت چه می‌شود. پیچیدگی داستان به شدت سنگین است، اما خب از کریستوفر نولان چیزی غیر از این انتظار نمی رود.

 

بیشتر بخوانید

 

منبع: متاکریتیک