معرفی فیلم وسترن | کوئینتن تارانتینو در فیلم “هشت نفرتانگیز” (The Hateful Eight) ژانر وسترن و قتل معمایی را با هم ترکیب کرده است. اگر به فیلم های این ژانر علاقه دارید، این مطلب را حتما تا انتها بخوانید.
پس از فیلمهای جنایی کوئینتن تارانتینو، وسترن ژانر ابتدایی او بوده است. تارانتینو پس از فیلم “جکی براون” (Jackie Brown)، فیلمی درباره کونگ فو (“بیل را بکش، Kill Bill” که او باور دارد یک قسمتی است، در حالی که در دو بخش منتشر شد)، بعد از آن فیلمی در ژانر وحشت و اسلشر (“ضد مرگ، Death Proof”)، فیلمی حماسی درباره جنگ جهانی دوم که چند نفر تلاش میکنند ماموریتی را به انجام برسانند (“حرامزادههای لعنتی، Inglourious Basterds”)، پس از آن فیلمی در ژانر وسترن ایتالیایی (“جنگوی زنجیر گسسته، Django Unchained”) و سپس فیلم وسترن دیگری ساخت. “هشت نفرتانگیز” با زمینه برفی و شخصیتهای مبهم و موضوع غم انگیز خود بیشتر شبیه به فیلمی در ژانر وسترن اسپاگتی میباشد- البته در آن خشونت ترسیمی فراوان، موسیقی “انیو موریسون” و تصاویر نمای نزدیک زیادی را شاهد خواهیم بود. در این مطلب لیستی از فیلمهای مشابه “هشت نفرتانگیز” را برایتان فراهم کردهایم که امیدواریم از آن لذت ببرید. با آیکلاریفاید همراه باشید.
معرفی فیلم وسترن
۱۰. ۳:۱۰ به یوما – ۳:۱۰to Yuma
قبل از آنکه جیمز منگولد یکی از سه فیلم “ولورین” به نام “لوگان” (Logan) که نامزد جایزه اسکار شد را بسازد، فیلم “۱۰:۳ به یوما” که یک فیلم وسترن اصلاح طلبانه غم انگیز میباشد را کارگردانی کرد. راسل کرو و کریستین بیل در این فیلم به نقش آفرینی پرداختند. این فیلم برگرفته از داستان محصول ۱۹۵۳ اثر المور لئونارد”میباشد که پیش از این در سال ۱۹۵۷ فیلم وسترنی سیاه و سفید از آن اقتباس شده بود. لئونارد یکی از کسانی است که تارانتینو مدتها قبل تحت تأثیر او قرار گرفته بود. به خوبی میتوان تأثیر او را بر فیلمهای تارانتینو مشاهده کرد. بنابراین، طبیعتاً فیلمی که بر اساس داستان لئونارد ساخته شده باشد و کاملاً به منبع خود وفادار مانده باشد، ارزش دیدن را دارد.
۹. تاماهاوک استخوانی ‒ Bone Tomahawk
بهترین راه توصیف “اس کریگ زالر” فیلمهای کوئینتن تارانتینو مانند اوست، که با این وجود طرفداران محدودی داشتهاند. زالر کارهایی میسازد که فیلمهای قدیمی قتلی معمایی و فیلمهای کم بودجه را به رسمیت میشناسد، اما به همراه روایتی تند و تیز، و خشونت وحشیانه، پیچیدگی مدرنی به آنها اضافه میکند. در حالی که خشونت موجود در کارهای تارانتینو سرگرم کننده است، اما زالر کثیف عمل میکند. “تاماهاوک استخوانی” اولین تجربه کارگردانی زالر بوده است. نیمه اول فیلم تنها یک وسترن بی پیچ و خم است، اما در نیمه دوم وقتی کلانتر و گروهش به راه میافتند تا به دنبال افراد گمشده بگردند، فیلم به داستانی وحشتناک درباره بقا تبدیل میشود.
۸. غرب آهسته ‒ Slow West
این فیلم قاعدتاً یکی از کم خشونتترین فیلم وسترن ساخته شده است، و با توجه به نام آن، موضوع همین است، این فیلم آهسته پیش میرود، چون وقتی صحنه اکشن بالاخره شروع میشود، بسیار وحشیانهتر است. این صحنهها کاملاً غیرمنتظره رخ میدهند، آن هم زمانی که تازه برای شخصیتها امیدوار شده و میخواهید موفق شوند، ناگهان با صحنه خشونت مواجه میشوید. “غرب آهسته” درباره دو شخصیت و کشمکش بین آنهاست- یک جایزه بگیر مرموز با بازی مایکل فاسبندر و یک نوجوان اسکاتلندی با بازی کودی اسمیت- مک فی و آن این است که جایزه بگیر درباره هدفش چیزی به نوجوان نمیگوید. در انتها تنش میان آنها تشدید میشود.
۷. نابخشوده ‒ Unforgiven
در این لیست چندین فیلم از کلینت ایستوود را خواهیم خواند، چرا که وجود ژانرهای وسترن ایتالیایی و صحنههای شجاعانه ای از سینمای دهه ۷۰ آمریکا باعث شده این دو با هم ترکیب شده و فیلمی وسترن اصلاح طلبانه میسازد. ایستوود به همراه مورگان فریمن و جین هکمن برنده جایزه اسکار در “نابخشوده” نقش آفرینی میکند. داستان درباره یک تفنگ دار با گذشتهای تاریک است که با کمک همکار قدیمی خود و یک فرد بی قانون آخرین کار خود را با بی میلی شروع میکند. این فیلم با حالت کلاسیک خود احتمالاً یکی از بهترین فیلمهای وسترن قدیمی است.
۶. از گور برخواسته ‒ The Revenant
الخاندرو جی. اینیاریتو درست پس از شاهکار کمدی کاملاً تاریک خود به نام “بردمن” (Birdman) این فیلم حماسی وسترن اصلاح طلبانه را ساخت که بیشتر شبیه به فیلمی در ژانر آرت هاوس است تا یک اثر پرفروش (۱۳۵ میلیون دلاری) سینما. “از گور برخواسته” با نقش آفرینی لئوناردو دیکاپریو به عنوان شخصیتی واقعی به نام “هیو گلس”، درباره مردی است که توسط یک خرس گریزلی به شدت صدمه میبیند – و شامل صحنه وحشیانه و هیجان انگیزی میباشد- و همراهانش او را رها میکنند.
همینکه او تلاش میکند تا به خانوادهاش باز گردد، مرزدارانی مسلح سوار بر اسب او را دنبال میکنند، گلس مجبور میشود درون یک حیوان مرده بخوابد، و جگر گاومیش را به صورت خام بخورد- که در واقع دیکاپریو همین کار را کرد، تا به شیوه تکنیکهای بازیگری خود وفادار بماند و در نهایت با دریافت جایزه اسکار، تمام زحماتش جبران میشوند.
۵. ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل ‒ The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
این فیلم کمی از پایان خود را در نامش گنجانده است، اما این اصلاً چیز بدی نیست. ما با این فکر فیلم را شروع میکنیم که قرار است مردی به نام “جسی جیمز” توسط مردی به نام “رابرت فورد” کشته شود. و کارگردان اندرو دامینیک این انتظار ما را به طرزی ماهرانه ماهرانه این تفسیر خواهد کرد. ” ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل” فیلمی طولانی است که ارتباط بین این دو مرد را نشان میدهد. برد پیت و کیسی افلک نقشهای اصلی را بر عهده دارند و در صحنه فیلم وابستگی فوق العاده ای از خود نشان میدهند. از همه مهمتر، نشانهای که در نام فیلم سوسو می زند، رابطه آنها را جالبتر میکند. فیلم نامی طولانی دارد، اما کاملاً ماهرانه ساخته شده است.
۴. غریبه دشتهای بالا ‒ High Plains Drifter
یک فیلم وسترن از کلینت ایستوود را تجسم کنید که غریبهای که روزی وارد شهر میشود ناجی مردم آنجا نباشد؛ بلکه قاصد شیطان باشد، و به آنجا فرستاده شده باشد تا اعمال شیطانی انجام دهد و خرابی به بار بیاورد. خب، این مضمون اولیه “غریبه دشتهای بالا”ست. این فیلم باعث میشود انتظار چیزی را داشته باشید و سپس، چیز دیگری از آستین بیرون میاورد تا با پیچیدگیهای خود تنش را زیاد کند و در انتها به فیلمی ترسناک تبدیل میشود. خود ایستوود کارگردان این فیلم میباشد، که همین امر ایده ساخت ماهرانه آن را توضیح میدهد.
۳. جنگوی زنجیر گسسته ‒ Django Unchained
کوئینتن تارانتینو از قبل با ترکیب ژانر وسترن و قتل معمایی در “هشت نفرت انگیز” تکانی به این ژانر داده بود. تصمیم تارانتینو برای ساخت فیلمی وسترن- ایتالیایی در سبک “سرجیو لئون” که در دوره جنگ داخلی اتفاق میفتد و درباره برده داری آمریکا باشد، بسیار بحث برانگیز بود.
در حالی که این فیلم در هنگام انتشارش در سال ۲۰۱۲ ناسازگاریهای زیادی را تحمل کرد- خصوصاً بخاطر “اسپایک لی” که درخواست تحریم این فیلم را داده بود- هارمونی کلی داستان، هماهنگی فیلم و شخصیتهای “جنگو” و “برومهیلدا” بسیار به جا و درست هستند و باعث قدرت فیلم میشوند.
۲. شهامت واقعی ‒ True Grit
ممکن است در ابتدا کمی عجیب بوده باشد که “برادران کوئن” تصمیم گرفتند فیلم کلاسیک وسترن “جان وین” را بازسازی کنند، اما “شهامت واقعی” دلیل آن را به روشنی نشان میدهد. “شهامت واقعی” تاریکترین فیلم جان وین است و او در آن شخصیتی غیرمعمولی و مرموز را به تصویر میکشد، شخصی الکلی به نام “روستر کاگبرن”. برادران کوئن همیشه در تبدیل داستانهای پر پیچ و خم غم انگیز با تمرکز به شخصیتها، به فیلمهایی موفق، عالی بودهاند (“فارگو، Fargo”، “جایی برای پیرمردها نیست، No Country for Old Men”، “تقاطع میلر، Miller’s Crossing” و غیره.). در “شهامت واقعی” هیچ نوع قهرمان یا شخص شروری وجود ندارد. این فیلم دارای چهار شخصیت با خط داستانی موازی است که همگی انگیزههای قابل درکی دارند.
۱. بوچ کسیدی و ساندنس کید ‒ Butch Cassidy and the Sundance Kid
این فیلم یک وسترن اصلاح طلبانه حقیقی است. همه می گویند “ویلیام گلدمن” عاشق نوشتن داستانی وسترن از دو سارق بانک است که پس از انجام کارشان با هم به مکزیک فرار میکنند و با ضدقهرمان داستان روبرو نمیشوند، چرا که این کار فرمول کلی این ژانر را بر هم می زند. با اینکار خط بین خوب و بد در وسترن دیگر به سیاه و سفید تقلیل نیافت. در هر دو طرف دعوا خوب و بد وجود دارد. این موضوع و ارتباط فوق العاده بین “پاول نیومن” و “رابرت ردفورد” چیزی است که باعث شد “بوچ کسیدی و ساندنس کید” فیلمی کاملاً کلاسیک باشد.
بیشتر بخوانید:
منبع: Screenrant
آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن
نوشتههای تازه
- آیفون ۱۷ و هر آنچه که تاکنون از این دستگاه می دانیم ؛ بیخیالِ آیفون ۱۶!
- معرفی ۱۵ ترفند سافاری در آیفون که از چشم شما مخفی مانده اند
- هر آنچه که در مورد آیپد پرو و آیپد ایر ۲۰۲۴ می دانیم ؛ هیجان اپل در بهار
- حلقه اپل و هرآنچه که از این محصول می دانیم ؛ آینده ای عجیب برای اپل
- هرآنچه که از آیفون ۱۶ می دانیم ؛ آپگرید اساسی برای این خانواده پُرحاشیه
- نگاهی به تمامی تغییرات iOS 17.4 ؛ دنیایی از تغییرات جدید
- آموزش کامل بازگشت آنتن آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ ؛ تلاش برای رستگاری…
- آموزش کامل ثبت کردن اسکرین شات تمام صفحه در آیفون