اخبار جدید PS5 | به عرضه ی رسمی کنسول پلی استیشن ۵ نزدیک می‌شویم. فقط چند ماه به تعطیلات سال ۲۰۲۰ باقی مانده است و طرفداران بی صبرانه منتظر هستند که اطلاعات جدیدی از این کنسول جدید منتشر شود. اما خبر جدیدی که از کنسول PS5 منتشر شده است قطعاً باعث ناامیدی طرفداران خواهد شد.

اخبار جدید PS5
اخبار جدید PS5

 

اخبار جدید PS5

این اطلاعات جدید توسط یکی از کاربران انجمن ResetEra با نام کاربری Dusk Golem منتشر شده اند. در اوایل هفته ی جاری، Dusk Golem به سایر انجمن ها گفت که مشکلات سخت افزار PS5 باعث شده است که تریلر بازی Resident Evil 8: Village با یک مشکل فریم ریت همراه شود. Dusk Golem در این خصوص گفت:

“مسئله این است که این بازی به بهترین شکل ممکن در کنسول Xbox سری X اجرا می‌شود، اما فریم ریت این بازی در کنسول PS5 چندان پایدار نبوده است و در واقع این مشکل از سخت افزار PS5 ناشی شده است.”

 

پس از پاسخ به چندین سؤال، Dusk Golem در توییتر به طرفداران گفت که بازی Resident Evil 8: Village مشکلی ندارد. Golem در توییتر نوشت:

“من از بازی RE8 به صورت آزمایشی استفاده کردم، اما از سایر توسعه دهندگان شنیده ام که کنسول PS5 در کل با رزولوشن ۴K مشکل دارد و شما به احتمال زیاد در سایر بازی ها نیز رزولوشن ۴K فِیک خواهید دید.”

 

البته درست مانند تمام شایعات باید به این مورد نیز به دیده ی شک و تردید نگاه کنیم. البته Dusk Golem سابقه ی بسیار خوبی در ارائه ی اطلاعات مربوط به بازی ها دارد. قبل از اینکه سونی در رویداد خود از تریلر بازی Resident Evil 8: Village رونمایی کند، Dusk Golem یک جمع بندی راجع به این بازی ارائه کرد. در ابتدا گفته های او اصلاً معقول به نظر نمی‌رسیدند، اما بعداً مشخص شد که تمام آنها درست بوده اند. به عبارت دیگر، Dusk Golem به خوبی میداند که مشکل کنسول PS5 چیست.

این صحبت ها چه معنایی برای پرفورمنس پلی استیشن ۵ دارند؟ آیا واقعاً بازی ها در این کنسول با مشکل اجرا خواهند شد؟ در این خصوص چند تئوری وجود دارد. یک کاربر در Reddit گفته است که PS5 رزولوشن و فریم ریت بازی ها را به صورت مصنوعی به ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه ارتقاء می‌دهد.

این مدل پردازش در کنسول های پلی استیشن ۴ پرو و Xbox One X نیز به کار رفته بود. کنسول با فیلتر کردن فریم هایی که از چندان جلب توجه نمی‌کنند این روش را پیاده سازی میکند. رزولوشنی که از این مدل پردازش به دست می‌آید مصنوعی است، ولی به هر حال باعث شده است که در نسل فعلی شاهد گرافیکی در حد و اندازه ی ۴K باشیم. این دقیقا با صحبت های Dusk Golem نیز مطابقت دارد.

شاید این رزولوشن راضی کننده باشد، اما این قطعاً چیزی نیست که طرفداران PS5 منتظرش بودند. صحبت های زیادی به راه افتاده بود مبنی بر اینکه کنسول PS5 قادر خواهد بود جلوه های بصری فوق العاده ای را خلق کند. برای مثال می‌توانیم به دمویی که برای موتور گرافیکی Unreal Engine 5 ساخته شده بود اشاره کنیم. به همین دلیل این ابهام پیش می‌آید که شاید فقط بعضی از توسعه دهندگان نمی‌توانند به خوبی برای PS5 بازی بسازند و بقیه چنین مشکلی ندارند.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که PS5 یک سیستم جدید است. توسعه دهندگان باید به مرور زمان یاد بگیرند که با این کنسول کار کنند و در نتیجه قادر خواهند بود که بازی های بهتری بسازند. لازم است که به بازی های The Last Of Us Part II و The Ghost Of Tsushima اشاره کنیم که بابت گرافیک فوق العاده ای که داشتند به شدت مورد تحسین قرار گرفتند. این بازی ها در اواخر عمر پلی استیشن ۴ عرضه شدند و توانستند به بهترین شکل ممکن از پتانسیل های سخت افزاری این کنسول استفاده کنند. از این رو طبیعی است که در اوایل عرضه ی PS5 شاهد یک سری نارضایتی ها باشیم.

همچنین Dusk Golem گفته است که PS5 به احتمال زیاد گرانتر از Xbox سری X خواهد بود و این میتواند تأثیر بسیار منفی ای بر روی فروش این کنسول داشته باشد. البته پیش تر نیز اخباری مبنی بر قیمت بالاتر پلی استیشن ۵ منتشر شده بود بنابراین صحبت های Dusk Golem چندان غافلگیرکننده نبودند. اما اگر PS5 به واقع گرانتر از Xbox سری X باشد و همچنین نتواند به لحاظ گرافیکی با رقیب اصلی خود رقابت کند، خریداران به سمت کنسول مایکروسافت کوچ خواهند کرد و سونی در نسل نهم شکست سنگینی را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

 

اخبار جدید PS5
اخبار جدید PS5

البته باید اشاره کنیم که پلی استیشن ۵ دیجیتال ادیشن آپشن های قیمتی بیشتری را در اختیار علاقمندان خواهد گذاشت. از طرفی طرفداران نیز بابت بازی های Xbox سری X چندان به وجد نیامده اند. در نهایت باید بگوییم که برنده ی این رقابت فعلاً مشخص نیست اما صحبت های Dusk Golem درباره ی PS5 جای تأمل دارند.

 

منبع: SVG