راهکار آمریکا برای مقابله با کرونا – طبق گزارش WSJ، اطلاعات موقعیت مکانی موبایل کاربران که پیش‌تر برای نمایش تبلیغات شخصی سازی شده به کار میرفت، اکنون توسط دولت ایالات متحده برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده میشود. اطلاعات به دست آمده از موبایل‌های هوشمند توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها موسوم به CDC آنالیز میشود و سپس به دولت‌های محلی و فدرال ارسال میشود. این اطلاعات باعث میشود محل‌هایی که افراد زیادی در آن‌ها تجمع میکنند شناخته شود. این اطلاعات توسط کمپانی‌های تبلیغاتی جمع آوری میشود ولی مشخصات فردی هر نفر از روی اطلاعات مکانی او حذف میشود. اما هنوز هم نگرانی‌هایی وجود دارد. این اطلاعات میتوانند با برخی اطلاعات عمومی دیگر ترکیب شوند تا افرادی را که به نقاط خاصی تعلق دارند را شناسایی کرده و آن‌ها را ردگیری کنند.

 

راهکار آمریکا برای مقابله با کرونا

 

داده‌های مکانی میتوانند جاهایی که در معرض شیوع COVID-19 هستند را شناسایی کنند

 

امیدها به این است که دولت آمریکا بتواند با آنالیز داده‌های مکانی، از نحوه گسترش ویروس کرونا آگاه شود و راهی برای جلوگیری از آن پیدا کند. اطلاعات ثبت شده از این طریق بسیار کلی هستند و فقط اسم پارک‌ها، فروشگاه‌ها و جاهایی که افراد زیادی در آنجا جمع میشوند و میتوانند باعث شیوع کرونا شوند را ذخیره میکنند. برای مثال تجزیه و تحلیل این داده‌ها مشخص کرد که افراد زیادی در شهر نیویورک، به پارک بروکلین میروند؛ این اطلاعات به مقامات محلی داده شد و آن‌ها به تمام پارک‌ها هشدارهایی ارسال کردند. هر چند هنوز هم پارک بروکلین باز است و به فعالیت خود ادامه میدهد.

 

راهکار آمریکا برای مقابله با کرونا
راهکار آمریکا برای مقابله با کرونا

 

همان تکنولوژی که همیشه نگرانی از بابت ردگیری افراد ایجاد میکرد، اکنون میتواند نجات بخش باشد. اطلاعات به دست آمده از این طریق نه تنها به مسئولان درباره مکان‌های احتمالی گسترش کرونا هشدار میدهند، بلکه با بررسی میزان رفت و آمد به فروشگاه‌ها میتوانند مکان‌هایی که ضرر اقتصادی بیشتری میبینند را هم تعیین کنند. هم‌چنین با استفاده از این اطلاعات میشود فهمید که شهروندان کدام نماطق بیشتر به دستورات در خانه ماندن عمل کرده‌اند.

استفاده از داده‌های مکانی برای چنین چیزی میتواند بسیار مفید باشد اما به هر حال برخی افراد هم هستند که از اینکه اطلاعات‌شان، علاوه بر کمپانی‌های تبلیغاتی، توسط دولت هم مورد استفاده قرار میگیرد، نارصایتی دارند. یک فعال حوزه حریم خصوصی به نام ولفی کریستل میگوید که کنترل شیوه کرونا تنها بهانه‌ای است برای دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی. او در صحبت‌هایش میگوید “با توجه به مصیبتی که الان دچار آن شده‌ایم، در برخی موارد آنالیز داده‌های کلی کاربران حتی اگر به صورت پنهانی جمع آوری شده باشند، میتواند مفید باشد. اما از آن‌جایی که ناشناس بودن اطلاعات مکانی تقریبا غیر ممکن است، باید شرایط حفاظتی مناسبی برای این حالت تعیین شود.” البته هنوز هیچ شرایط حفاظتی تعیین نشده و معلوم نیست که استفاده از این اطلاعات چه محدودیت‌هایی خواهد داشت. متاسفانه هنوز هیچ اطمینانی نداریم که این اطلاعت جمع آوری شده در آینده برای مقاصد دیگری استفاده نشوند.

کمپانی‌هایی که داده‌های کاربران را جمع آوری کرده و به فروش میرسانند، تنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۱ میلیارد دلار درآمد کسب کردند. شرکت‌های آمریکایی، به دولت و محققان اجازه استفاده از این اطلاعات را میدهند. خبرگزاری WSJ در ادامه میگوید که یک شرکت با نام LotaData که در سن فرانسیسکو ساکن است، اطلاعات مکانی ایتالیایی‌ها را با کمک مسئولان آن کشور به صورت عمومی در دسترس قرار داده است تا مردم بتوانند از مکان‌های بعدی شیوع این ویروس اطلاع داشته باشند. این شرکت امیدوار است هک چنین پورتال‌هایی را در مکان‌های دیگری مثل اسپانیا، کالیفرنیا و نیویورک هم فراهم کند. شرکت دیگری هم به نام Unacast با استفاده از اطلاعات مکانی کاربران، اهمیت دادن آن‌ها به فاصله گیری اجتماعی را امتیاز بندی میکند. دولت با این طریق میتواند بفهمد که شهروندان کدام مناطق بیشتر به دستورات عدم خروج از خانه عمل کرده‌اند.

در حال حاضر کاربران از اینکه اطلاعات مکانی آن‌ها احتمالا راهی برای جلوگیری از شیوع COVID-19 باشد، خوشحال هستند. اما پس از پایان این بحران، دوباره نگرانی‌ها راجع به موراد استفاده از داده‌های مکانی شروع خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

 

منبع: Phone Arena