ویژگی‌های پلی استیشن ۵ | در مارس ۲۰۲۰ بود که معمار سیستم ارشد پلی استیشن یعنی آقای مارک سرنی در خصوص ویژگی‌های پلی استیشن ۵ سخنرانی می‌کرد و او در خلال آن رویداد زمان زیادی را به معرفی یک ویژگی جذاب به نام ۳D Audio اختصاص داد. به گفته ی آقای سرنی این ویژگی از یک سخت افزار جدید به نام Temple استفاده می‌کند و مجموعه ای از پارامترهای مختلف نظیر حالت گوش، منبع صوتی، صدای جهت‌دار و پروفایل HTRF در این تکنولوژی نقش دارند. در آن زمان کاملاً مشخص بود که سونی برنامه ی بسیار ویژه‌ای را برای صدای بازی‌ها در نظر گرفته است. اما اینکه این مورد دقیقاً به چه شکل در تجربه‌ی گیمینگ کاربران نقش خواهد داشت در هاله‌ای از ابهام بود.

ویژگی‌های پلی استیشن ۵
ویژگی‌های پلی استیشن ۵

 

ویژگی‌های پلی استیشن ۵

دن هندریکس، توسعه دهنده بازی Amnesia در این خصوص گفت:

نمیدانم رزیدنت اویل ۲ ریمیک را بازی کرده اید یا خیر، ولی من حتماً آن را به شما پیشنهاد می‌کنم چرا که از صدای ۳ بُعدی در آن استفاده شده است.

 

به طور دقیق تر، اگر شما این بازی را با یک هدفون استریو امتحان کنید، می‌توانید به خوبی وضعیت کاراکتر Mr. X را از طریق صدای چکمه هایش حدس بزنید. دلیل این موضوع این است که صدا به گونه‌ای تولید می‌شود که انگار واقعاً از طبقه ی بالا به گوش شما می‌رسد. صدای ۳ بُعدی واقعی اینگونه است.

طراح صوتی ارشد پلی استیشن ۵، جی کزی، در این خصوص می‌گوید:

من فکر می‌کنم که بدون صدای ۳ بُعدی شما پارامتر ارتفاع را به طور کلی از دست می‌دهید. بنابراین در بازی‌های استاندارد با صدای معمولی شما متوجه نمی شوید که صدا از بالا می‌آید یا از پایان. این در حالی است که صدای ۳ بُعدی کاملاً جهت دار است و این چیزی است که خیلی در صنعت بازی رایج نیست.

 

آقای هندریکس نیز گفته است:

انگار ما یک کُره ی صوتی داریم که صدا از هر جهت به سمت مرکز آن ارسال می‌شود و شما به عنوان شنونده درست در مرکز آن کُره قرار دارید.

 

اکثر بازی های فعلی صدا را در دایره ی اطراف شما قرار می دهند. این یعنی شما میتوانید بفهمید که صدا از چپ، راست، جلو و عقب به شما می‌رسد. البته سیستم های صوتی قدرتمند میتوانند در بهبود این وضعیت نقش بسیار پررنگی داشته باشند. اما با صدای ۳ بُعدی بحث فاصله، عمق و جهت مطرح است چرا که صدا به واقع از هر جا به گوش می‌رسد.

ویژگی‌های پلی استیشن ۵
ویژگی‌های پلی استیشن ۵

شایان ذکر است که برای بازی‌های واقعیت مجازی صدای ۳ بُعدی یک پارامتر بسیار مهم است. به همین دلیل است که هدست PSVR سونی از پردازنده ی صوتی اختصاصی استفاده می‌کند. اما پلی استیشن ۵ به لطف سیستم صوتی پیشرفته ی خود می‌تواند آن حس غوطه‌ور را در بازی‌های معمولی ایجاد کند. همچنین باید اشاره کنیم که با پلی استیشن ۵ شما دیگر به هیچ گجت گران قیمت دیگری برای بهره‌مندی از صدای فراگیر نیاز ندارید. آقای هندریکس میگوید:

می‌توانیم بگوییم که این در واقع همان صدای استریو است که با فیلتر‌های جهت‌دار می‌تواند این حس را در شما ایجاد کند که صدا از زوایای مختلف به شما می‌رسد. دلیل این موضوع این است که صدای ۳ بُعدی مبتنی بر کانال نیست و شما با یک هدفون استریو ساده میتوانید از آن بهره ببرید.

 

صدای ۳ بُعدی مبتنی بر کانال نیست و شما با یک هدفون استریو ساده میتوانید از آن بهره ببرید.

حال سؤال این است که چرا این سیستم صوتی تاکنون رایج نشده است؟ آقای سرنی میگوید که صدای ۳ بُعدی به شکل دیوانه کننده ای گران است. راه حل کپکام کاملاً مبتنی بر نرم افزار است و البته پردازنده ای که باید عملیات های سنگین را پردازش کند. اگر صدا خیلی در بازی ضروری نباشد، معمولاً توسعه دهندگان کار خود را سخت نمی‌کنند و از صدای معمولی استفاده میکنند. به همین دلیل است که هدست PSVR پردازنده ی صوتی اختصاصی دارد و پلی استیشن ۴ درگیر پردازش های پیچیده نمی‌شود. ایده موتور Temple نیز به همین شکل است؛ با پلی استیشن ۵، توسعه دهندگان صوتی می‌توانند از یک سخت افزار اختصاصی استفاده کنند که به پردازنده ی مرکزی کنسول فشاری وارد نشود.

برنامه نویس ارشد استودیو ناتینگهام، جو وایت، در این خصوص می‌گوید:

مزیت داشتن منابع اختصاصی این است که شما دیگر با محاسبات پیچیده ی پردازشی درگیر نمی‌شوید. همچنین داشتن یک سخت افزار اختصاصی از این بابت مفید است که به خوبی برای کار توسعه دهندگان بهینه سازی شده است. در نتیجه تمام پروسه ی کار توسعه دهندگان بسیار سریعتر انجام میشود.

 

جی کزی نیز می‌گوید:

این یعنی ما میتوانیم نوآوری های بیشتری داشته باشیم. همه چیز از این پس صدای بهتری خواهند داشت. جزئیات، لایه ها و ریزه کاری های بیشتری در صدای بازی ها اعمال خواهد شد. صدا در بازی‌ها قطعاً فضایی خواهد بود.

 

توسعه دهندگان با صدای جهت‌دار دقیق می‌توانند بازیکن را در همان فضا قرار دهند. سرنی حتی به ایده پردازش صدای تک تک قطرات باران اشاره کرده است که به واقع میتواند فضای طبیعی تری را برای بازیکن ایجاد کند.

گفتنی است که مکانیک های گیم پلی و نوآوری های داخل بازی ها نیز تحت تأثیر این سیستم صوتی جدید قرار خواهد گرفت. جو وایت میگوید:

حتی افراد نابینا نیز قادر خواهد بود که از این حس بهره‌مند شوند. این کاری است که صدای ۳ بُعدی انجام میدهد و به واقع شگفت انگیز است. من فکر میکنم پس از بازی هایی مثل Last Of Us 2 ما داریم سعی می‌کنیم که همه را به امتحان بازی ها ترغیب کنیم.

 

آقای وایت همچنین به افرادی که مشکلات شنوایی دارند اشاره کرد و گفت ما باید خیلی سریع اقدام کنیم تا آنها هم بتوانند تا حد ممکن از بازی ها لذت ببرند.

ویژگی‌های پلی استیشن ۵
ویژگی‌های پلی استیشن ۵

لازم به ذکر است که علارغم تمام تلاش های شگفت انگیز سونی نظیر توسعه ی هدفون ۳ بُعدی اختصاصی برای پلی استیشن ۵، این کنسول در این زمینه تنها نیست. ایکس باکس سری ایکس و سری اس نیز از تراشه ی صوتی اختصاصی به نام ویندوز سونیک استفاده میکنند. به عبارت دیگر، کنسول نسل نهمی شما هر مدلی که باشد، شما همچنان قادر خواهید بود که از صدای فضایی جهت‌دار در بازی‌ها بهره مند شوید.

کنسول نسل نهمی شما هر مدلی که باشد، شما همچنان قادر خواهید بود که از صدای فضایی جهت‌دار در بازی‌ها بهره مند شوید.

جی کزی میگوید:

در چند سال آینده ما شاهد اتفاقات فوق العاده ای خواهیم بود. جزئیات و عمق بیشتر در صدای بازی ها فراتر از تصور بازیکنان خواهد بود و دست ما برای انجام کارهای جدید به شدت باز خواهد بود.

 

جو وایت نیز همین نظر را دارد و معتقد است که صنعت بازی وارد یک عصر جدید شده است:

ما در این چند سال به لحاظ گرافیکی پیشرفت های زیادی داشته ایم، اما حالا وقتش رسیده است که پارامتر صدا را نیز در بازی‌ها دستخوش یک سری تحولات اساس کنیم.

 

بیشتر بخوانید

 

در نهایت باید بگوییم که تکامل صدا در بازی ها کاملاً نامحسوس و زیرپوستی انجام شده است و این در حالی است که تکامل جلوه‌های بصری کاملاً در بازی‌ها نمایان است. خوشبختانه از این پس اگر هدفون استریو را بر روی گوش بگذارید و بازی را اجرا کنید متوجه می‌شوید که توسعه دهندگان به واقع یک مار شگفت انگیز انجام داده‌اند. امیدواریم که این فاصله ی بین گرافیک و صدا با سرعت بسیار بالایی کاهش یابد.

 

منبع: IGN