برنامه توییچ یکی از محبوبترین شبکه‌های اجتماعی برای استریم کردن محتوا است که طرفدارانی میلیونی دارد. در این مقاله قصد داریم که نگاهی به این پلتفرم محبوب داشته باشیم. با آیکلاریفاید همراه باشید.

برنامه توییچ چیه اصلا؟

توییچ چیست؟ هرآنچه که باید درباره‌ی برنامه توییچ بدانید

توییچ تا چه میزان محبوب است؟

در حال حاضر ، توییچ بیش از ۲ میلیون استریمر دارد که بیش از ۱۷ هزار نفر از آن‌ها ، از طریق استریم درآمد زایی می‌کنند. این پلتفرم دز سال ۲۰۱۴ توسط شرکت آمازون خریداری شده و یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مشاهده‌ی محتوای ویدیویی به شمار می‌رود.

 

از چه طریقی در دسترس است؟

تقریبا روی هر پلتفرمی می‌توان به توییچ دسترسی داشت و فرقی نمی‌کند که پلی استیشن ۳، ۴ ، ۵ ، ایکس باکس ۳۶۰ ، وان ، سری ایکس یا اس ، اندروید ، IOS ، گوگل کروم‌کست ، Fire TV یا حتی Nvidia Shield در اختیار داشته باشید، چرا که برنامه‌ی توییچ در تمامی پلتفرم‌ها در دسترس است. همچنین با مرورگر خود نیز می‌توانید وارد سایت توییچ شوید ، اکانت خود را بسازید و به مشاهده محتوا بپردازید.

یافتن استریمر ها

از طریق صفحه‌ی پیشنهادات (Recommends) در پنل توییچ یا مرور دسته بندی گمینگ یا هر دسته بندی دیگری می‌توان استریمر‌های جدیدی را پیدا و آن‌ها را دنبال کرد. همچنین بسیاری از استریمر‌ها ، در توییتر و اینستاگرام نیز فعالیت گسترده‌ای دارند و در این شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان آن‌ها را یافت و در توییچ آن‌ها را دنبال کرد.

 

فقط گیمینگ نیست

درست است که توییچ در زمان شروع خود ، به عنوان پلتفرمی برای استریم کردن بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شد اما اکنون با گسترش این پلتفرم، دیگر تنها برای بازی نیست. یکی از محبوب‌ترین دسته‌های توییچ IRL است که در آن استریمر‌ها تنها به مکالمه با دنبال‌ کننده‌های خود می‌پردازند. همچنین تاک شو‌ها نیز حضور پررنگی در توییچ دارند. همچنین اگر به دنبال فعالیت‌های هنری‌تر می‌گردید ، می‌توانید وارد دسته بندی Creative شده و از هنر کاس‌پلیر‌ها ، نقاش‌ها ، انیماتور‌ها و بازی‌ساز‌ها نهایت لذت را ببرید.

 

توییچ یک شبکه اجتماعی است؟

بله ! در طی زمان ، ویژگی‌هایی نظیر پیام فرستادن ، دنبال کردن ، چت روم اختصاصی و بسیاری از موارد دیگر به توییچ اضافه شده‌اند تا این پلتفرم به یک شبکه‌ی اجتماعی تبدیل شود. از آن‌جایی که بسیاری از قابلیت‌های این برنامه از طریق اپلیکیشن موبایل آن نیز در دسترس است ، این پلتفرم را با قاطعیت می‌توان یک شبکه‌ی اجتماعی دانست.

 

شرکای توییچ چه کسانی هستند؟

هر استریمری می‌تواند به عنوان شریک توییچ شناخته شده و از طریق استریم‌های خود درآمدزایی کند. کسانی که شریک توییچ شناخته می‌شوند، به ویژگی‌هایی مانند انیمیشن‌های اختصاصی ، اشتراک پولی ، شکلک‌های سفارشی و بسیاری از موارد دیگر دست پیدا خواهند کرد.

 

درآمدزایی چگونه است؟

بله ! بسیاری از استریمر‌ها ، توییچ را به عنوان منبع درآمد اصلی خود معرفی کرده‌اند. در توییچ می‌توان درگاه حمایت مالی قرار داد تا دنبال‌کننده‌ها به حساب شما پول واریز کنند، از طریق اسپانسر‌ها درآمدزایی کرد، تبلیغات گرفت و اشتراک پولی برای کاربران تعیین کرد. هرچند که رسیدن به درآمد در این برنامه نیازمند تلاش بسیار زیادی است.

Twitchcon چیست؟

TwitchCon یک کنفرانس سالانه است که توسط Twitch و طی یک دوره سه روز یا در سپتامبر یا اکتبر برگزار می شود. هدف رسمی TwitchCon تجلیل از بازی های ویدیویی و فرهنگ استریم است اما همچنین به عنوان بستری برای این شرکت در جهت ارتقا خدمات جدید خود نیز به شمار می‌رود

رویدادها و فعالیت های TwitchCon از پنل‌های بحث و کارگاه برای دیدار استریمرهای محبوب تا حتی مهمانی ویژه با موسیقی زنده و نوشیدنی را شمامل می‌شود. به طور کلی ، TwitchCon نسبت به کنفرانس های مشابه بازی های ویدیویی مانند PAX یا Gamescom از نظر جمعیتی دارای رده سنی بالاتری است.

اولین TwitchCon در سال ۲۰۱۵ در سانفرانسیسکو برگزار شد و طی دو روز بیش از ۲۰،۰۰۰ شرکت کننده را به خود جلب کرد ، در حالی که دومین کنفرانس در سال ۲۰۱۶ در San Diego که به مدت سه روز برگزار شد ، بیش از ۳۵،۰۰۰ شرکت کننده داشت. به نظر می رسد که این رقم هر ساله در حال رشد است.

 

Twitch Prime چه کاری انجام می‌دهد؟

توییچ پرایم بخش ویژه و پولی توییچ به شمار می‌رود که به Amazon Prime متصل است. هر کسی که اکانت Amazon Prime را در اختیار داشته باشد، حساب پولی توییچ را نیز دریافت می‌کند که در آن می‌تواند بدون مشاهده تبلیغات ، به تماشای محتوای ویدیویی محبوب خود پرداخت و برای برخی از بازی‌ها ، DLC ‌های رایگان دریافت کرد.

 

رقبای توییچ چه هستند؟

موفقیت برنامه توییچ باعث شد تا شرکت‌های دیگر نیز به فکر ارائه پلتفرمی خاص در مورد استریم کردن بازی‌های ویدیویی بی‌افتند. یوتوب تا به اینجای کار با عرضه YouTube Gaming بزرگترین رقیب توییچ به شمار می‌رود و شرکت مایکروسافت نیز با خرید شرکت Beam در سال ۲۰۱۶ ، پلتفرم Mixer را عرضه کرد. پلتفرم‌هایی کوچک‌تر مانند Smashcast نیز در این بازار وجود دارند اما Mixer و YouTube Gaming را می‌توان اصلی‌ترین رقبای توییچ دانست.

 

بیشتر بخوانید: