معرفی ۱۰ کار شجاعانه و ریسکی استیو جابز بنیانگذار اپل در تاریخ

استیو جابز بنیانگذار اپل ، به واسطه ی هوش بسیار بالا و دیدگاه متفاوتش به شهرت رسید اما او برای رسیدن به این موفقیت ریسک های متعددی را تجربه کرد.ریسک هایی که شاید همه ی آن ها موفقیت آمیز نبودند اما به طور کلی شاید مسیر اپل را به سمت موفقیتی عظیم باز تر نمودند.

استیو جابز بنیانگذار اپل

۱۰ حرکت از حرکات استیو جابز بنیانگذار اپل که بسیار ریسکی بودند!

استیو جابز یکی از بنیان گذاران کمپانی اپل بود و پس از بازگشتش به اپل، این کمپانی را به زندگی بازگرداند. این یعنی او تصمیم های بسیار سختی گرفت و ریسک هایی را به جان خرید که از عاقبت آنها مطمئن نبود.

در این مطلب قصد داریم به ۱۰ تا از اقدامات شجاعانه ی استیو جابز برای کمپانی اپل اشاره کنیم.

 

او جان اسکالی را کاملاً دلی استخدام کرد

استیو جابز افرادی زیادی را برای کار در اپل استخدام کرد که خیلی از آنها گزینه های مناسبی نبودند، اما می‌توانیم بگوییم که سرمایه گذاری او بر روی جان اسکالی یکی از بزرگترین ریسک های او در اپل بود. جابز در سال ۱۹۸۳ از اسکالی درخواست کرد که در زمینه ی مدیریت اپل به او کمک کند. با اینکه اسکالی تجربه ی خوبی در PepsiCo کسب کرده بود، او درک زیادی از کسب و کار اپل نداشت و در نهایت، این همکاری با نتایج خوبی همراه نبود.

 

جان اسکالی، که در تاریخ ۸ آوریل ۱۹۸۳ به عنوان مدیر عامل شرکت اپل استخدام شد، تا سال ۱۹۹۳ در این سمت خدمت می‌کرد. در ماه می ۱۹۸۷، اسکالی با درآمد سالیانه ۲٫۲ میلیون دلار، عنوان مدیر با بالاترین حقوق را در وادی سیلیکون به خود اختصاص داد. تحت مدیریت وی، فروش شرکت اپل از ۸۰۰ میلیون دلار به ۸ میلیارد دلار افزایش یافت.

 

او اسکالی را اخراج کرد و عواقب این کار را دید

پس از اینکه رابطه ی جابز و اسکالی آنطور که او انتظار داشت پیش نرفت، جابز تصمیم گرفت که اسکالی را اخراج کند. جابز به افراد مورد اعتماد خود گفت که قصد دارد اسکالی را در حالیکه در چین به سر می‌برد، اخراج کند. اما مدیر واحد اروپای اپل، جین-لوییس گاسی، به جابز خیانت کرد و او را لو داد. در نهایت همه چیز بر علیه جابز تمام شد.

 

او یک تبلیغ جنجالی برای مک ساخت که فقط یک بار پخش شد

تبلیغ ۱۹۸۴ که توسط اپل پخش شد یکی از معروف ترین تبلیغ های تاریخ است. تا قبل از برگزاری سوپر بول ۱۹۸۴، استیو جابز حتی به هیئت مدیره ی اپل نیز اجازه نداد که این تبلیغ را ببینند و آنها به واقع بابت این موضوع وحشت زده بودند. این تبلیغ فقط یک بار پخش شد.

درلاره این تبلیغ اما قبل از هرچیز، یک دیدار با ریدلی اسکات، کارگردان مشهور هالیوود، برگزار شد. در آن زمان، او در حال فیلمبرداری فیلم بسیار معروف Blade Runner بود. ریدلی اسکات اظهار کرد که او به عقیده خود احساس می کند یک کلاه بیسبال بسیار “آمریکایی” است و برای ایجاد یک تأثیر بین ‌المللی بهتر، بهتر است یک چکش در دست بازیگر تبلیغاتی، به کار برده شود. اسکات موفق شد توجه تیم تبلیغاتی اپل را به فیلم کلاسیک Metropolis فریتز لنگ جلب کند و در نهایت تبلیغ با آن شمایل کلی معروف خود ساخته شود.

 

او برای مکینتاش اورجینال قیمت بالایی را انتخاب کرد با اینکه خیلی قدرتمند نبود

با اینکه اولین مک نقدهای خوبی دریافت کرد و مهندسی خوبی داشت، این محصول به اندازه ی کافی قوی نبود. در واقع، مک اورجینال همه ی کارها را با سرعت بسیار پایینی انجام میداد. اما با این وجود اپل تصمیم گرفت که این محصول را با قیمت ۱,۹۹۵ دلار به فروش برساند. از این رو مک اورجینال فروش ضعیفی داشت.

 

در دوران بحران اپل، جابز مدیر عامل اپل را تخریب کرد

در دوره ای که آقای Gil Amelio مدیر عامل کمپانی اپل بود، استیو جابز پس از عدم موفقیت در کمپانی NeXT به اپل بازگشت. اپل در شرایط بسیار سختی بود و جابز نیز از آقای مدیر عامل بیشتر از این انتظار نداشت. در واقع جابز فکر میکرد که او یک احمق است.

جابز برای نشان دادن نارضایتی اش تمام سهام خود از فروش NeXT را فروخت و البته فقط یک سهم را نگه داشت و این مورد را به هیچکس نگفت. او هنوز یک سهم داشت، بنابراین همچنان قادر بود که در کنفرانس سالانه ی اپل حضور داشته باشد. پس از این اتفاق، آقای Amelio احساس کرد که جابز از پشت به او خنجر زده است.

 

او پس از بازگشت به اپل اعضای هیئت مدیره را جایگزین کرد

یکی از اولین تصمیمات استیو جابز پس از بازگشت به اپل به عنوان مدیر عامل این بود که او تمام اعضای هیئت مدیره را جایگزین کرد. او معتقد بود که همه ی آنها بابت مشکلات اپل در دوره ی مدیریت Amelio مقصر بودند.

 

جابز به دلیل اختلاف نظر با Adobe، پشتیبانی از Flash را به آیفون اضافه نکرد


استیو جابز در ابتدا با اضافه کردن پشتیبانی از Adobe Flash در آیفون و آیپد مخالفت کرد. او از این بابت عصبانی بود که هم بنیان گذار Adobe یعنی آقای جان وارناک به محصولات مایکروسافت تمایل داشت. این یک ضرر بزرگ برای محصولات اپل بود چرا که اکثر محتوای مولتی مدیا در وب از Flash استفاده می‌کردند.

در نهایت اما کفه ی ترازو به سمت اپل سنگینی کرد و محتوای فلش طی زمان اندکی پس از روی برگرداندن اپل محبوبیت خود را از دست داد و کمتر سایتی از آن پشتیبانی کرد.

 

او بر سر تاچ اسکرین در آیفون شرط بندی کرد


با اینکه امروزه تمام گوشی ها از تاچ اسکرین برخوردار هستند، این مورد در سال ۲۰۰۷ خیلی جنجالی بود. تا قبل از معرفی آیفون همه به استفاده از دکمه های سخت افزاری عادت کرده بودند. آیفون اولین گوشی ای بود که با یک تاچ اسکرین تمام صفحه عرضه شد.

جالب تر از این اما استفاده نکردن از قلم تاچی بود که استیو جابز بسیار مخالفش بود.استیو جابز عقیده داشت که وقتی نمایشگری لمسی نامیده می شود باید با لمس انگشت به خوبی کار کند و نیازی به ابزار جانبی همچون قلم نباشد.

 

در دوره ای که همه چیز تحت کنترل اپراتورها بود، استیو جابز در برابر AT&T ایستاد


اپل در ابتدا قصد داشت با اپراتور Verizon همکاری کند، اما این اپراتور از ایده ی کنترل بیش از حد اپل بر روی اینترفیس آیفون راضی نبود. اپراتور AT&T در نهایت با خواسته ی استیو جابز موافقت کرد، اما راضی کردن اپراتورها برای واگذار کردن کنترل اپراتورها کار بسیار سختی بود. جابز معتقد بود که باید کنترل کاملی بر روی آیفون داشته باشد تا بتواند این محصول را به اوج برساند.

بیشتر بخوانید

 

او آیفون را قبل از اینکه آماده ی عرضه باشد معرفی کرد


هنگامی که استیو جابز برای اولین بار از آیفون رونمایی کرد، این محصول ایرادات متعددی داشت. اپل همچنان باید تست های زیادی را بر روی آیفون انجام میداد تا از عملکرد آن اطمینان حاصل کند. مسئله این بود که AT&T از اپل انتظار داشت که یک کار خاص انجام دهد، در نتیجه استیو جابز تصمیم گرفت که یک مراسم برای رونمایی از آیفون برگزار کند.

حتی در جاهایی از رویداد اپل در بخش هایی همچون تماس تصویری و … آیفون رونمایی شده با باگ های خاصی کار می کرد اما حتی این باگ ها هم از شگفت زده شدن دنیا جلوگیری نکرد و آیفون در آن دوران به واقع جهان را انگشت به لب گذاشت.

آخرین محصولاتِ ما انتظارت رو میکشن